ביטול פסק דין בהיעדר הגנה

במאמר זה נסביר לכם על ההליך של ביטול פסק דין בהיעדר הגנה, הליך המתבצע על פי תקנה 214 לסדר הדין האזרחי. 

בית המשפט העליון הכיר לא אחת בזכותו היסודית של כל אדם לגישה לערכאות משפטיות, הנושא הוזכר בפסקי דין רבים. זוהי זכותו הטבעית של כל אדם אשר מועלות כנגדו טענות להביא את גרסתו לפני בית המשפט ולזכות בהליך משפטי צודק. אין עוררין על הזכות הזו, וזו היא המשענת המוסרית במסגרתה בתי המשפט שוקלים ביטול פסק דין. 

במידה והוגשה נגדכם תביעה אזרחית עליכם להגיש כתב הגנה בתוך פרק זמן הקבוע בחוק. בדרך כלל זה 60 יום הנמנים מיום קבלת כתב התביעה. במידה ולא הגשתם כתב הגנה, התובע יבקש מבית המשפט לפסוק בעניין. בית המשפט יפסוק על פי כתב התביעה ללא שמיעת הנתבע. החלטת בית המשפט צפויה להיות לרעתכם מכיוון שלא הובאו בפני השופטים טיעוני ההגנה. 

במידה וזה המקרה, עדיין עומדת בפניכם האפשרות להגיש בקשה לביטול פסק דין בהיעדר הגנה. את הבקשה יש להגיש בתוך 30 יום מהיום שהומצא פסק הדין. את הבקשה יש להגיש למזכירות בית המשפט והיא דורשת הגשת תצהיר המסביר את הסיבות לאי הגשת כתב ההגנה במועד הקבוע בחוק. 

במידה ועברו 30 יום מהמועד שבו הנתבע קיבל את פסק הדין יש להגיש שתי בקשות – בקשה להארכת מועד להגשת בקשת ביטול, ואת בקשת הביטול עצמה. גם בקשת הארכה דורשת נימוקים. 

מלבד הצורך בטיעונים משכנעים ומוצדקים לאי הגשת כתב ההגנה, בית המשפט גם שואל את השאלה האם בהינתן כתב הגנה סיכוי ההצלחה של טיעוני ההגנה להתקבל גבוהים. 

לאחר הגשת הבקשה בית המשפט יקבע דיון בהשתתפות שני הצדדים ובו הוא יחליט האם לבטל את פסק הדין. במידה והבקשה התקבלה ההליך המשפטי אינו מסתיים. עליכם יהיה להגיש כתב הגנה ויתקיים משפט חוזר. 

שימו לב כי בית המשפט רשאי לחייב את מגיש הבקשה בהוצאות משפט אשר ישולמו לתובע. זהו אף עשוי להיות תנאי מקדים לביטול פסק הדין.

הליכי הוצאה לפועל לאחר פסק הדין – ישנה סבירות גבוהה שלאחר מתן פסק הדין התובע יפתח בהליכי הוצאה לפועל על מנת לממש את פסק הדין. במידה והגשתם בקשה ל ביטול פסק דין בהיעדר הגנה לאחר שהחלו הליכי ההוצאה לפועל ניתן לבטלם. הדבר דורש הגשת בקשה מיוחדת והרשם יבטל את ההליכים ויחזיר את המצב כפי שהיה לפני שהחלו ההליכים. 

ביטול פסק דין בהיעדר הגנה
ביטול פסק דין בהיעדר הגנה

ביטול פסק דין בהיעדר הגנה

בתי משפט מבחינים בין שני מקרים של ביטול פסק דין:

ביטול פסק דין מחובת הצדק – זהו מקרה שבו ישנו פגם בהליך מתן פסק הדין והפגם הוא העילה לביטול פסק הדין. כלומר בית המשפט אינו מפעיל שיקול ענייני והוא חייב לבטל את פסק הדין מחובת הצדק. למשל אם הנתבע יכול להוכיח כי לא נמסרה לו הזמנה כדין, בית המשפט יבטל את פסק הדין מכוח חובת הצדק.

ביטול פסק דין מכוח שיקול בית המשפט – במידה ואין פגם בהחלטה בית המשפט מעלה שתי השאלות: השאלה הראשונה היא מהי הסיבה שבגינה המבקש לא הגיש את כתב ההגנה ו/או לא התייצב לדיון. והשאלה השנייה היא מה סיכוי ההצלחה שלו במשפט החוזר. 

השאלה השנייה היא החשובה יותר, אך בכל זאת שני השיקולים אינם מנותקים זה מזה. בית המשפט נותן יותר משקל לשאלה השנייה ובמידה ולנתבע טיעוני הגנה חזקים בית המשפט מגלה סלחנות גדולה יותר לגבי השאלה מדוע לא הוגש כתב הגנה. 

משרד עורכי דין אפרים קוליו

הגשת בקשת ביטול פסק דין בהיעדר הגנה היא הליך פשוט, אך על מנת שבית המשפט אכן יקבל את הבקשה נדרשת מיומנות מקצועית. בית המשפט אינו חייב לקבל את הבקשה ויש להכין תצהיר המציג את הנימוקים המוצדקים, תוך כדי הצגת המסמכים התומכים בגרסת הנתבע. חשוב לעשות זאת בעזרת עורך דין מומלץ  ובעל הניסיון הדרוש. בית המשפט לא יקבל את הבקשה במידה ויראה כי כתב ההגנה לא הוגש מתוך זלזול והתעלמות מהחוק.

משרד עורכי דין אפרים קוליו מתמחה במשפט האזרחי והמסחרי. אנו נעמוד לרשותכם בכל הליך משפטי ונעניק לכם את הסיוע המשפטי הטוב ביותר. אנו נסייע לכם בהתמודדות עם תביעות כספיות, תיקי מזונות, הוצאה לפועל, חדלון פירעון וכל הליך אזרחי או מסחרי. 

הוראות הגעה למשרדינו בגוגל מפות

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן