ביטול פסק דין

ביטול פסק דין, באילו נסיבות ניתן לבקש אותו וכיצד? במאמר זה נתייחס לשני מקרים, המקרה הראשון הוא של פסק דין בהיעדר הגנה, והמקרה השני הוא של פסק דין חלוט. 

פסק דין בהיעדר הגנה – פסק דין אשר ניתן בהיעדר הגנה משפטית. במידה והוגש כתב תביעה, על הנתבע להגיש כתב הגנה תוך 60 יום. במידה ולא הגיש את כתב ההגנה, התובע רשאי לדרוש מבית המשפט לפסוק על סמך כתב התביעה בלבד. 

פסק דין חלוט – במערכת המשפט ישנן עיקרון הנקרא ”עיקרון סופיות הדיון“. על פי עיקרון זה פסק דין חלוט הוא פסק דין שלא הוגש עליו ערעור או שלא ניתן לערער עליו. 

במידה ואתם מתמודדים עם אחד המצבים הללו, ישנם צעדים משפטיים שניתן לנקוט בהם. כמובן שתצטרכו להיעזר בעזרה משפטית – פנו לעזרה באמצעותם של עורכי דין תל אביב לצורך בדיקת הנושא ובחינת אפשרויות הפעולה. 

ביטול פסק דין

ביטול פסק דין 

הוגשה נגדכם תביעת חוב, או תביעה בהליך אזרחי? תקנות סדר הדין האזרחי קובעות כי על הנתבע להגיש כתב הגנה (או בקשת רשות להגן בתביעה בסדר דין מקוצר) בתוך 60 יום ממועד מסירת כתב התביעה (30 יום בתביעות קטנות ו 45 יום בסדר דין מהיר). במידה ולא הוגש כתב ההגנה, ואין בקשה להארכת מועד, התובע צפוי לבקש מבית המשפט להכריע על פי כתב התביעה. מכיוון שהנתבע אינו מציג את טענות ההגנה יש להניח כי פסק הדין יהיה לרעתו של הנתבע.

במצב זה הנתבע יכול להגיש בקשה לביטול פסק דין ועיכוב ההליכים למימוש פסק הדין. תקנות סדר הדין האזרחי מאפשרות להגיש את הבקשה תוך 30 יום ממועד פסק הדין. יש לציין כי ביטול פסק הדין אינו מסיים את ההליכים המשפטיים, הוא רק מעניק ארכת זמן – על הנתבע להגיש כתב הגנה וההליך המשפטי ימשיך להתנהל. בית המשפט צפוי לחייב את הנתבע בהוצאות וזה אף עלול להיות תנאי לביטול פסק הדין. אם חלפו 30 יום המצב הופך להיות מורכב יותר מבחינה משפטית ויש להציג לבית המשפט נימוקים המצדיקים את ביטול פסק הדין בנסיבות אלו. בדקו זאת עם עורכי דין תל אביב. 

שיקולי בית המשפט בעת ביטול פסק דין

בית המשפט אינו מקבל את הבקשה לביטול פסק הדין באופן אוטומטי. ישנן שתי עילות לביטול פסק דין: ביטול פסק דין מחובת הצדק וביטול מכוח שיקול דעתו של בית המשפט.

במקרה של ביטול פסק דין מכוח שיקול דעתו של בית המשפט, ביהמ“ש רוצה לדעת מהו הטעם להיעדרותו של המבקש מהדיון בבית המשפט. ויתר על כן, בית המשפט יבדוק האם למבקש הגנה סבירה לגופו של העניין, כלומר טיעוני הגנה אשר עשויים לשנות את פסק הדין. 

העילה לביטול מחובת הצדק מתייחסת למקרה שבו התקבלה החלטה שמלכתחילה בית המשפט לא היה רשאי להחליט, כמו במקרה שבו המבקש לא הוזמן כלל לדיון. לכל אדם ישנו זכות למשפט צודק ובמידה והוא לא הוזמן כלל לדיון זהו פגם מהותי ועילה מספיקה לצורך ביטול פסק הדין; אין זה משנה אם ההחלטה לגופו של עניין הייתה צודקת או לא, שיקולי ההצלחה במשפט חוזר לא יילקחו בחשבון בעת ההחלטה על ביטול פסק הדין במקרה זה. 

לגבי ביטול פסק דין חלוט, החוק אינו קובע הוראות מפורשות לביטול פסק דין חלוט בדין האזרחי ולכן אנו נשענים בעיקר על כללים שנקבעו על ידי בתי המשפט בפסקי דין שונים. בדרך כלל מדובר במקרים נדירים וחריגים. מקרים בהם התבצע ביטול של פסק דין חלוט היו במקרים בהם פסק הדין הושג במרמה, למשל זיוף ראיות או גילוי של ראיות חדשות. 

עורכי דין תל אביב

עורכי דין תל אביב

עולם המשפט הוא עולם מורכב מאוד. החקיקה מנסה לתת מענה לכל מצב אפשרי, אך בפועל כל יום ישנם מצבים משפטיים מורכבים המאתגרים את החוק. אך גם אם אין מדובר בתקדים, עדיין כל מקרה הוא מיוחד ובעל מאפיינים שונים. במאמר זה הסברנו את הנושא בצורה קצרה ותמציתית, אך בפועל הנושא עמוק ומורכב. יתכן כי אתם מתמודדים עם סוגיות משפטיות ולכן רוצים להבין האם ניתן לבטל פסק דין, אך אין באפשרותנו לענות על שאלה זו ללא בחינה מעמיקה של נסיבות המקרה. פנו אל עורך דין בראשון לציון

אתם מוזמנים לפנות למשרד עורכי דין תל אביב, כאן תוכלו לקבל ייעוץ פרטני ואישי. למשרד עורכי דין אפרים קוליו, ניסיון רב בהליכי המשפטי האזרחי והמסחרי ובתחום דיני המשפחה. אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה הקשורה לביטול פסקי דין, תביעות כספיות, תביעות מזונות, תביעות מסחריות, ודיור ציבורי.

הוראות הגעה למשרדינו בגוגל מפות

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן