עילות לביטול פסק בוררות

האם ישנן עילות לביטול פסק בוררות?

בוררות היא הליך הכרעה בסכסוכים שנעשה בפני גורם נבחר ומוסכם על שני הצדדים. זהו אינו חייב להיות גורם משפטי, זהו יכול להיות כל אדם ששני הצדדים הסכימו על כך בכתב. הבורר בוחן את העובדות ומכריע בסכסוך בין שני הצדדים. זהו אינו הליך פשרה רגיל בו מתנהל משא ומתן מול הצדדים, זהו הליך שיפוטי שבו גורם חיצוני מוסכם מקבל את ההכרעה; יתכן כי תושג הסכמה בין הצדדים, אך במידה ולא הבורר הוא זה שיכריע.

לאחר שניתן פסק בורר הוא נחשב לסופי ובתי המשפט אינם ממהרים להתערב בנושאים אלו.

מכוח חוק הבוררות, על הבורר חלה חובות הנאמנות. אמנם הבורר אינו נדרש להשכלה פורמלית או כישורים מוגדרים, אך יש לצפות כי יהיה בעל הבנה בתחום ויהיו לו הכלים להכריע מתוך נאמנות ואובייקטיביות כלפי בעלי הדין. על הבורר לנהוג בתום לב ובצורה אובייקטיבית ללא משוא פנים. סעיף 30 לחוק הבוררות קובע "בורר שהסכים למינויו חייב לנהוג כלפי בעלי-הדין בנאמנות; מעל הבורר באמון שניתן בו, זכאי הנפגע, נוסף על כל תרופה לפי חוק זה, לפיצויים הניתנים בשל הפרת חוזה.“

עורך דין תל אביב

עילות לביטול פסק בוררות

חוק הבוררות, התשכ“ח 1968 מגדיר עילות לביטול פסק בוררות בסעיף 24:

בית המשפט רשאי, על פי בקשת בעל-דין (בחוק זה – בקשת ביטול), לבטל פסק בוררות, כולו או חלקו, להשלימו, לתקנו או להחזירו לבורר, מאחת העילות האלה:

(1) לא היה הסכם בוררות בר-תוקף;

(2) הפסק ניתן על ידי בורר שלא נתמנה כדין;

(3) הבורר פעל ללא סמכות או שחרג מהסמכויות הנתונות לו לפי הסכם הבוררות;

(4) לא ניתנה לבעל-דין הזדמנות נאותה לטעון טענותיו או להביא ראיותיו;

(5) הבורר לא הכריע באחד הענינים שנמסרו להכרעתו;

(6) הותנה בהסכם הבוררות שעל הבורר לתת נימוקים לפסק והבורר לא עשה כן;

(7) הותנה בהסכם הבוררות שעל הבורר לפסוק בהתאם לדין והבורר לא עשה כן;

(8) הפסק ניתן לאחר שעברה התקופה לנתינתו;

(9) תכנו של הפסק מנוגד לתקנת הציבור;

(10) קיימת עילה שעל פיה היה בית משפט מבטל פסק דין סופי שאין עליו ערעור עוד.

שימו לב כי לבית המשפט ישנו שיקול דעת, הוא רשאי לבטל, או לשנות פסק בורר, אך אין בית המשפט מחויב לעשות זאת בהתקיים העילות. למשל היו מקרים בהם הבורר לא נתן נימוקים להחלטתו, אך בית המשפט לא ביטל את פסק הבורר. בסופו של דבר בית המשפט שואל את השאלה האם אי קיום דרישת הנימוק גרם או לא גרם לעיוות דין.

גילוי עובדות חדשות

מקרה שבו בית המשפט צפוי כן להתערב ולהורות על ביטול פסק בוררות הוא מקרה של גילוי עובדות חדשות. על פי 10 ברשימת עילות לביטול פסק דין בוררות ”קיימת עילה שעל פיה היה בית משפט מבטל פסק דין סופי שאין עליו ערעור עוד“, ולצורך העניין גילוי עובדות חדשות נחשב לעילה לביטול פסק דין סופי.

ביטול פסק דין

ביטול פסק בוררות הוא נשוא מורכב, בדיוק כמו כל מקרה של תביעת ביטול פסק דין. אך ישנה שונות מסוימת מכיוון שיש לקחת בחשבון את חוק הבוררות ולא רק את תקנות סדר הדין האזרחי.

בעבר ערעור על פסק בוררות הסתמך בעיקר על ליקויים טכניים בהליך הבוררות. אך כיום, בעקבות תיקונים לחוק הבוררות, ניתן לערער גם על פסק הבורר.

ההמלצה שלנו היא תמיד לפנות לייעוץ משפט. למשל במידה ומדובר בבוררות לצורך הסדר חובות; כדאי להתייעץ עם עורך דין הסדרי חובות בטרם חותמים על הסכם בוררות. לעורך הדין ישנם את הכלים לראות קדימה ולהבין את הכשלים שיכולים לפגוע בהליך.

עילות לביטול פסק בוררות

משרד עורכי דין אפרים קוליו

זקוקים לבוררות בענייני סכסוכי ירושה, הסדרי חוב או כל סכסוך משפטי אחר? לפני שמקבלים החלטות נמהרות, תמיד כדאי לפנות לייעוץ משפטי.ללא ייעוץ משפטי הולם אתם עלולים לחתום על הסכמים שיעלו לכם ביוקר.

במשרדינו תוכלו לקבל מבחר שירותים משפטיים הנוגעות לתחומי ירושות וצוואות, עורך דין הוצאה לפועל, הסדרי חובות ממול בנקים, עורך דין לענייני דיור ציבורי ועוד.

אנו מקפידים על שירות מסור ופתרון אישי עבור כל לקוח. אצלנו ניתן לקבל שירותים משפטיים וייעוץ בשפה העברית, רוסית ואנגלית.

הוראות הגעה למשרדינו תוכלו למצוא בגוגל מפות

עילות לביטול פסק בוררות
עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן