תביעה לביטול פסק דין מחמת מרמה

בתחום הדין האזרחי, בדרך כלל מקרים של ביטול פסק דין חלוט מתבצעים במקרים של ביטול פסק דין שניתן ללא הגנה או מקרים בהם לא בוצעה מסירה כדין. אך קיום משפט חוזר בנסיבות אחרות, כמו תביעה לביטול פסק דין מחמת מרמה, הוא אינו דבר מובן מאליו. בניגוד למשפט הפלילי, שם החוק מגדיר את הפרמטרים לקיומו של משפט חוזר עבור עניין שהוכרע בפסק דין, החוק אינו מתייחס לעניינים אזרחיים. אך יחד עם לא נשללה מבית המשפט הסמכות לבטל פסק דין חלוט.

ביטול פסק דין חלוט

ביטול פסק דין חלוט

למרות שהחוק האזרחי אינו מגדיר את המקרים בהם ניתן לבטל משפט, עדיין לבית המשפט סמכות להורות על ביטול פסק דין חלוט; זאת בנסיבות בהן ישנם שיקולי צדק הגוברים על פני השיקולים של מעשה בית דין. ביטול פסק דין מתנגש עם עיקרון משפטי חשוב – עיקרון סופיות הדיון, ולכן הוא שמור למקרים חריגים; מקרים בהם התגלו ראיות חדשות היכולות לשנות מהיסוד את הכרעת בית המשפט, ובתנאי שאלו הן ראיות שלא ניתן להשיגן בשקידה סבירה בטרם מתן פסק הדין.

תקנות סדר הדין האזרחי בקשה לביטול פסק דין

להלן כמה מקרים בהם ניתן לבצע ביטול פסק דין חלוט:

ביטול פסק דין מחמת אי התייצבות – על פי פסיקת בית המשפט, ניתן לבטל פסק דין מחמת אי התייצבות בנסיבות של אי הבנה או היסח הדעת, גם אם יש בהם מידה מסוימת של רשלנות בהתנהלות הנתבע, אך יחד עם זאת יש לנתבע הגנה סבירה. במקרים אלו בתי המשפט עשויים לגלות התחשבות בנתבע.

ביטול פסק דין משיקולי צדק – על פי פסיקת בית המשפט העליון עדיפים שיקולי צדק על פני הסדר שאינו הולם ואינו מבטא בירור של העניין, וסטייה ממנו מבטאת לא יותר מאי נוחות דיונית. זאת אנו יכולים לראות בביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד; ההלכה היא כאשר פסק דין הניתן במעמד צד אחד פגום, והפגם נובע בשל אי המצאה כדין למבקש, יבוטל פסק הדין בלי להתייחס כלל למשקל הטענות ולסיכויי ההצלחה שכן בידי כל אדם קנויה הזכות שלא יינתן נגדו פסק דין, אפילו פסק דין נכון וצודק, אלא בדרך משפטית תקינה.

ביטול פסק דין מחמת מרמה/ראיות חדשות – על פי פסיקת בית המשפט, ניתן לבטל פסק דין חלוט גם במקרים בהן התגלו ראיות חדשות, שמכוחן לשנות את פני ההכרעה מיסודה (ולא ניתן היה להשיגן בשקידה סבירה קודם למתן פסק הדין).

תקנות סדר הדין האזרחי בקשה לביטול פסק דין

תביעה לביטול פסק דין מחמת מרמה

לצורך תביעה לביטול פסק דין מחמת מרמה אנו זקוקים לכמה תנאים:

קיומה של ”אמינות לכאורית“ – ישנו צורך בראיות בעלות משקל ממשי, המבססות את הטענה למרמה. כלומר לא ניתן סתם להעלות טענות מרמה ללא הצגת עדויות בעלות אמינות לכאורית.
על טענת המרמה לקיים את ”דרישת החיוניות“ – השאלה שעומדת על הפרק היא האם טענת המרמה, בהנחה שתתקבל על ידי בית המשפט, בכוחה לשנות מהיסוד את הכרעת בית המשפט. הוכחה של מרמה לא בהכרח תשנה את פסק הדין.
הראיות המבססות תביעה לביטול פסק דין מחמת מרמה צריכות להיות ראיות חדשות. אלו יכולות להיות ראיות הנוגעות לאירוע שהתרחש לאחר מתן פסק הדין, או ראיות שהתרחשו בטרם ניתן פסק הדין, אך לא ניתן היה להשיגן בשקידה סבירה בעת ניהול ההליך המקורי.

תביעה לביטול פסק דין מחמת מרמה

עורך דין אזרחי

על פי תקנות סדר הדין האזרחי בקשה לביטול פסק דין מוגדרת בסעיף 130 במקרה של פסק דין בהיעדר הגנה, וסעיף 131 המדבר על ביטול החלטה לפי צד אחד.

תביעה לביטול פסק דין מחמת מרמה היא אינה דבר מובן מאליו. יש צורך בהשגת הראיות, ועל הראיות לעמוד בתנאים שנקבעו. ישנן שאלות משפטיות רבות העומדות על הפרק וחשוב להתייעץ עם עורך דין שיבחן את כל הנסיבות ויבדוק האם באמת ישנן עילות המצדיקות פניה מחודשת לבית המשפט.

אם מצאתם את עצמכם בסיטואציה בה התגלו ראיות חדשות המוכיחות כי פסק הדין שנפסק נגדכם הושג במרמה, פנו קודם כל למשרד עורכי דין לצורך ייעוץ. אנו נבחן את הראיות אל מול ההלכה הקיימת בבתי המשפט ונבחן האם כדאי לעתור לבית המשפט.

במשרד עורכי דין אפרים קוליו תוכלו לקבל מגוון שירותים משפטיים בנושאים אזרחיים. אנו מטפלים בנושאי הליכי הוצאה לפועל, הסדרי חובות בהוצאה לפועל, חדלות פירעון, עורך דין לענייני עמידר ודיור ציבורי, תביעות כספיות ודיני משפחה.

אתם מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלנו

 

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן