חוב בהוצאה לפועל – 5 אסטרטגיות להתמודדות עם חוב

חוב בהוצאה לפועל זה לא דבר נעים. כאשר בית המשפט קובע שעליכם לשלם סכום מסוים לטובת הזוכה, ניתן לכם פרק זמן מוגבל לסגירת החוב. במידה ולא סגרתם את החוב, הזוכה רשאי לפתוח בהליכי הוצאה לפועל. תפקיד ההוצאה לפועל הוא לממש ולאכוף את ההליכים, או במילים פשוטות לוודא שתשלמו את החוב. 

ולצורך כך החוק מעניק להוצאה לפועל שיניים הכוללות עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה וסנקציות שונות אשר נועדו לאלץ אתכם לשלם את החוב. 

במאמר זה נדבר על האפשרויות להקטנת חוב הוצאה לפועל, טענת פרעתי הוצאה לפועל וכל מה שצריך לדעת על התמודדות עם תביעת חוב. 

תביעת חוב
תביעת חוב

אז מה עושים כאשר ישנה תביעת חוב בהוצאה לפועל 

כאשר ישנו חוב בהוצל“פ ונפתח כנגדכם הליך הוצאה לפועל, ישנם כמה דברים שאתם יכולים לעשות:


  1. סגירת חוב באמצעות תשלום בבת אחת 

המצב האידאלי הוא סגירת החוב וסיום כל ההליכים של ההוצאה לפועל. אם יש באפשרותכם לגייס את הסכום הדרוש ואינם מתכחשים לחוב, זהו הצעד הרצוי. אך בפועל סביר להניח שנקלעתם לתביעת חוב מכיוון שאין לכם איך לשלם את החוב. לכן עבור רוב המקרים זהו אמנם הפתרון הרצוי, אך לא הפתרון המעשי ולכן הוא אינו רלוונטי. 

2. בקשה לפריסת חוב לתשלומים 

אם החוב גבוה ואין באפשרותכם לפרוע אותו במלואו. ניתן לפנות אל ההוצאה לפועל ולהגיש בקשה לפריסת החוב לתשלומים. שימו לב שלא ניתן להגיש בקשה זו כאשר מדובר בצו תשלומים בתיק מוזנות, זהו מקרה בפני עצמו.
אם רשם ההוצאה לפועל קיבל את הבקשה הוא יפרוס את החוב לסדרת תשלומים. הרשם לא חייב להיענות לבקשה. יתכנו גם מקרים בהם ההוצאה לפועל תבקש לבצע חקירת יכולות בטרם קבלת ההחלטה.

ישנם מקרים בהם בית המשפט קבע תשלומים כבר במסגרת פסק הדין. במקרים אלו הרשם לא יכול להתערב ועל החייב לפנות לבית המשפט.
את הבקשה לפריסת החוב לתשלומים מגישים אל ההוצאה לפועל באמצעות טופס 233 ובצירוף המסמכים הרלוונטיים. ניתן להגיש את הבקשה בהגשה אישית, פקס, דואר אלקטרוני או דואר רגיל. אם הבקשה מוגשת באמצעות עורך דין הוצאה לפועל בעל כרטיס חכם, הוא עושה זאת באמצעות ה“אזור האישי“ באתר.
שימו לב שקבלת הבקשה עשויה להתעכב ולכן יש להתחיל כבר בתשלומים המוצעים בטרם התקבלה ההחלטה. 

טענת פרעתי הוצאה לפועל
טענת פרעתי הוצאה לפועל

3. טענת פרעתי הוצאה לפועל 

 ישנה אפשרות להגשת בקשה ל הקטנת חוב הוצאה לפועל. הבקשה להקטנת חוב נעשית באמצעות טענת פרעתי הוצאה לפועל. ישנן נסיבות שונות בהן ניתן להגיש בקשה להקטנת חוב. למשל זה יכול להיות במקרה של פסיקת בית משפט, טעות בחישוב או תשלומים שבוצעו ישירות לזוכה.
את הבקשה מגישים באמצעות טופס 503. יש למלא את הטופס, לציין את סכום ההקטנה המבוקש, סיבת ההקטנה והנימוקים.

ניתן להגיש את הבקשה באמצעות האזור האישי באתר הביטוח הלאומי גם אם אינכם עורכי דין בעלי כרטיס חכם. אם מדובר בתיק מזונות, החייב ורק הוא, יכול להגיש באמצעות דואר אלקטרוני, פקס, דואר או הגשה בלשכת ההוצאה לפועל.
חשוב לצרף לבקשה ל הקטנת חוב הוצאה לפועל את הוכחת התשלום, או עותק של פסק דין כאשר מדובר בטענת פרעתי הוצאה לפועל עקב פסיקה של בית דין.
תשובה תינתן בדואר תוך 45 יום מהגשת הבקשה. ניתן גם לראות זאת באזור האישי או לקבל תשובה באמצעות המוקד הטלפוני של הביטוח הלאומי. 

חוב בהוצאה לפועל
חוב בהוצאה לפועל

4. איחוד תיקים  

איחוד תיקים הוא הפתרון המתבקש כאשר ישנם מספר תיקים בהוצאה לפועל. כאשר כל תיק מתנהל בנפרד, הדבר יכול ליצור עומס כלכלי גדול על החייב. איחוד התיקים מאפשר לחייב להתנהל באמצעות סגירת חוב יחיד בסדרת תשלומים המתפרסת על פני תקופה סבירה. לא נרחיב לגבי ההליך כרגע, אלא נתמקד בכמה נקודות עיקריות. ראשית כל איחוד תיקים אינו תקף על סגירת חוב מזונות. שנית, לאחר הגשת הבקשה לאיחוד תיקים נושים יש 60 יום להגיב.
במסגרת ההליך ישנו גם צו עיכוב יציאה מהארץ כלפי החייב. עוד תנאי חשוב להגשת הבקשה הוא שהחייב שילם לפחות 3% מיתרת החובות בתיקים השונים ולפחות 3% בכל חודש מיום הגשת הבקשה עד לרגע קבלת ההחלטה.

5. הליך חדלות פירעון 

הליך פשיטת רגל הוא המוצא האחרון להתמודדות עם תביעות חוב שהחייב אינו יכול לעמוד בהן. כאשר אדם (או תאגיד) אינו יכול לעמוד בתשלום חובותיו, הוא רשאי לפתוח בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. זהו הליך משפטי אשר נועד לשקם את חייו הכלכלים של בעל החוב. במסגרת ההליך ישנה עצירה של כל הליכי גביית החובות, כינוס נכסים וקביעת הסדר תשלומים חדש. ובסוף התהליך, ובכפוף לתנאיו, גם צו הפטר למחיקת יתרת החובות. מומלץ להתייעץ עם עורך דין בטרם פונים להליך חדלות פירעון. 

הקטנת חוב הוצאה לפועל
הקטנת חוב הוצאה לפועל

סגירת חוב

כאשר תביעת חוב משולמת במלואה מתבצעת סגירת התיק בהוצאה לפועל. אם התיק לא נסגר באופן אוטומטי, החייב שיפרע את חובו רשאי לבקש את סגירת התיק. גם זוכה רשאי להגיש בקשה לסגירת תיק חוב בהוצאה פועל כאשר החוב נפרע ישירות מולו. 

יוצא דופן הוא תיק מזונות. כל עוד יש להמשיך לשלם גם בעתיד התיק נשאר פתוח.

בקשה לסגירת תיק מגישים באמצעות טופס 406 ובצירוף האסמכתאות המוכיחות את הסיבה לסגירת התיק. 

סגירת חוב
סגירת חוב

הקטנת חוב הוצאה לפועל והליכי הוצל"פ

יש לכם חוב בהוצאה לפועל ומתמודדים עם בעיית סגירת חוב? יש לכם סיבות להגיש בקשה ל הקטנת חוב הוצאה לפועל (טענת פרעתי הוצאה לפועל)? לא יודעים מהי האסטרטגיה המתאימה עבור תביעת החוב? זהו הזמן לפנות לייעוץ משפטי להסדרי חובות. 

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן