תביעת חוב עובד – 6 דברים שצריך לדעת

תביעת חוב עובד נועדה למקרים שבהם החברה נקלעה לקשיים ופתחה בהליכי חדלות פירעון וקיימים חובות כלפי העובדים. אלו עשויות להיות משכורות שלא שולמו, תשלומי פיצויים, הפרשות לפנסיה, דמי הבראה, תשלומי חופשות ועוד. 

עובדים נמצאים במצב רגיש, בעיקר אם נשווה אותם לנושים אחרים כמו הבנקים. מסיבה זו המחוקק מגן על זכויותיהם במסגרת חוק חדלות הפירעון החדש וחוק הביטוח הלאומי. 

מצבם הרגיש של העובדים נובע מכך שמטה לחמם נגדע ואין להם ביטחונות כפי שיש לנושים אחרים. הם אינם מחזיקים בביטחונות כמו הבנקים. 

תביעת חוב עובד ביטוח לאומי
תביעת חוב עובד ביטוח לאומי

הגשת תביעת חוב עובדים ביטוח לאומי – 6 נקודות חשובות 

  1. תשלום דמי אגרה – בעבר תביעת חוב עובדים ביטוח לאומי כללה תשלום אגרה. אך החוק החדש שינה את הדברים. הגשת תביעת חוב עובד, כנגד חברה שהליכי חדלות הפירעון החלו לאחר 15.9.19 (מועד החלת החוק החדש לחדלות פירעון ושיקום כלכלי), אינה כרוכה בתשלום אגרה. 
  2. התביעה היא כנגד הביטוח הלאומי – תביעת חוב של עובד היא בעצם תביעה מהביטוח הלאומי. בתור עובדים אתם מבטוחים ולכם אתם רשאים לקבל גמלה בגין שכר עבודה, תשלום לקופת גמל ופיצויי פיטורין שהחברה חייבת לכם. 
  3. סכום תקרה – ישנו סכום תקרה לגמלת הביטוח הלאומי. סכום הגמלה הוא גובה החוב עד למקסימום הקבוע בחוק. נכון להיום התקרה עבור שכר עבודה ופיצויי פיטורין עומדת על 114,452 אלף שקל, ועבור תשלומים לקופת גמל 17,608 ש“ח. הביטוח הלאומי משלם גם הפרשי הצמדה לשכר העבודה ופיצויי הפיטורין. הפרשי ההצמדה מחושבים לגבי התקופה שעברה בין הגשת התביעה לתשלום בפועל. הביטוח הלאומי מנכה מהתביעה מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. 
  4. עובדים עצמאיים – עובדים עצמאיים העונים על תנאים מסוימים הקבועים בחוק נחשבים לעובדים שכירים לענייני ביטוח לאומי, ולכן עשויות להיות זכאים לגמלה. 
  5. מועד הגשת התביעה – על פי החוק החדש, תביעת חוב עובד ביטוח לאומי יש להגיש בתוך 6 חודשים מהיום שפורסמה המודעה על מתן צו פתיחת ההליכים למעסיק. 
  6. עובדים זרים – החוק מגן גם על עובדים זרים ותושבי הרשות הפלסטינית. תביעת חוב של עובד זר דורשת צירוף של צילום תעודת זהות, או דרכון וטופס לרישום נפש. 
  7. תביעת חוב של עובד
    תביעת חוב של עובד

תביעת חוב עובד ביטוח לאומי

לאחר הגשת התביעה, הביטוח הלאומי יבדוק את המקרה. במידה ונמצא כי העובד זכאי לתשלום הגמלה הוא יקבל את הכסף מהביטוח הלאומי. 

החוק החדש מתקן עוולות רבות הנוגעות לתביעת חוב של עובד. למשל בעבר העובדים יכלו לקבל את הגמלה רק לאחר שניתן צו לפירוק החברה. היום ניתן להגיש תביעת חוב ביטוח לאומי כבר עם פתיחת ההליכים. בעבר ראינו מקרים בהם החברה נכנסה לתהליכי הבראה, ומכיוון שלא היה צו פירוק העובדים לא היו זכאים לגמלה. מצב זה תוקן. 

כיצד להגיש תביעת חוב של עובד

כאמור את תביעת החוב יש להגיש בתוך 6 חודשים ממתן הצו לפתיחת חדלות פירעון. 

לצורך הגשת התביעה יש למלא טופס מקוון לתביעות חוב עובדים. טופס אותו תוכלו למצוא באתר הביטוח הלאומי. מלבד הטופס יש לצרף את המסמכים הבאים:

  • מכתב פיטורין. 
  • מסמכים ואסמכתאות אודות החוב. 
  • אישור מהבנק על ניהול חשבון של התובע או העתק המחאה. 
  • שלושה תלושי שכר אחרונים. 
  • אישור על גובה ההפקדות על פיצויי פיטורין. אם לתובע פטור מתשלומי מס הכנסה (מלא או חלקי) יש לצרף את האישור. 
  • במידה והתביעה מוגשת על ידי מיופה כוח יש צורך בייפוי כוח חתום ומאומת על ידי עורך דין. 

    הגשת תביעת חוב עובדים ביטוח לאומי
    הגשת תביעת חוב עובדים ביטוח לאומי

הגשת תביעת חוב עובדים ביטוח לאומי

לאחר הגשת תביעת חוב עובדים ביטוח לאומי תקבלו אישור ראשוני בדו“אל. התביעה תועבר אל הממונה על הליכי חדלות פירעון (לשעבר הכונס הרשמי). לאחר שתיקלט במערכת תישלח בדואר האלקטרוני הודעת אישור על קליטת תביעת החוב. הביטוח הלאומי יבדוק את הבקשה ובמידה ותאושר תקבלו את התשלום עם הצמדה לגבי תקופת הזמן שחלפה בין הגשת הבקשה לבין התשלום בפועל. 

זכויותיכם נפגעו? זקוקים לעזרה בהגשת תביעת חוב של עובד. פנו למשרדינו, משרד עורכי דיו אפרים קוליו, ונשמח לעזור לכם בייעוץ ובהגשת תביעה. 

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן