רכישת דירה בדיור הציבורי

רכישת דירה בדיור הציבורי היא דבר המתאפשר בעקבות חוק הדיור הציבורי אשר נחקק בשנת 1998. החוק הגדיר תנאים מסוימים המאפשרים לדיירים בדיור הציבורי לרכוש את הדירה ולהפוך לבעליה החוקיים. כלומר תהליך קניית דירה דיור ציבורי בעצם מהווה ”הפרטה“ של הדירה – הדירה יוצאת ממלאי הדיור הציבורי של משרד השיכון, ועוברת לבעלות פרטית.

החוק, המאפשר לדיירים לרכוש את הדירות, נועד להעניק סיוע לשכבות החלשות. אך בפועל הוא הביא לצמצום מלאי הדירות הציבוריות, מה שהקשה על הממשלה להעניק פתרון לשכבות מצוקה. כספי המכירה היו אמורים לשמש לצורך מימון בניית דיור ציבורי נוסף, אך בפועל זה לא התקיים.

חוק הדיור הציבורי, אשר אפשר רכישת דירה בדיור הציבורי, פג תוקף בתחילת שנת 2023. המשמעות היא שלא ניתן לרכוש יותר דירות בדיור הציבורי. כמובן שזהו מצב בעל השלכות חברתיות, אשר עלול גם לעורר זעם ציבורי כלפי הממשלה. בעקבות כך הממשלה החלה בתהליך חקיקה חדש שיאפשר קניית דירה דיור ציבורי, אך בכפוף להתניות חדשות. המהלך זכה לתמיכת הקואליציה והאופוזיציה במושב הכנסת האחרון – אך החוק החדש עדיין לא נחקק ולא ברור אילו התניות יביא איתו.

מייד נדבר על התנאים לרכישת דירה בדיור הציבורי, כפי שהיו קיימים עד היום. אנו יכולים לשער כי החוק ישמור על מאפיינים כלליים דומים, אך איננו יכולים לדעת. אנו ממליצים לפנות אל עורך דין לעריכת הסכם רכישת דירה מהדיור הציבורי, כלומר עורך דין דיור ציבורי אפרים קוליו, המכיר את החקיקה העדכנית ותמיד עוקב אחר הדברים.

רכישת דירה בדיור הציבורי

רכישת דירה בדיור הציבורי

להלן התנאים הקיימים עבור רכישת דירה בדיור הציבורי:

ראשית כל, החוק מאפשר קניית דירה דיור ציבורי רק עבור מי שעומד בתנאים הבאים:

  1. רק דיירים שהתגוררו בשכירות במסגרת הדיור הציבורי במהלך 5 שנים לפחות.
  2. אין ולא היו לשוכרים: א. דירה בבעלותם. ב. זכויות בדירה או בחלק מדירה בשווי של למעלה מ 350 אלף שקל (בהצמדה למדד). ג. מקרקעין מעל שווי זה. ד. השוכרים לא קיבלו מענק ממשלתי בתור סיוע לרכישת דירה.

על מנת להתחיל בתהליך, יש לגשת למשרדי החברה המשכנת ולמלא ”טופס בקשה לרכישת דירה“. כמות הבקשות היא גדולה, והדיור הציבורי לא מצליח לספק את הצרכים של כולם. מסיבה זו תמיד מומלץ להתנהל בעזרתו של עורך דין לעריכת הסכם רכישת דירה מהדיור הציבורי.

עורך דין לעריכת הסכם רכישת דירה מהדיור הציבורי

קניית דירה דיור ציבורי

לא רק שחוק הדיור הציבורי מאפשר לכם לרכוש את הדירה, היתרון המשמעותי הוא ההנחה שניתנת על הדירה. החוק מגדיר את הקריטריונים לקביעת גובה ההנחה, ואלו כוללים את: מספר הנפשות במשפחה, אזור הדירה, שכר הדירה שנגבה עד היום, ותק המגורים בדיור הציבורי.

ההנחה על הדירה יכולה להגיע לעד 82.5% ממחיר הדירה, או עד 90% כאשר מדובר ביישוב עדיפות לאומית. אך החוק מגדיר גם סכומי תקרה להנחה – 915,000 לדיירים רגילים, 1,091,250 עבור נכים.

אם רכשתם את הדירה בהנחה, עליכם לעמוד בתנאים מסוימים. אם לא עמדתם בתנאים אלו במהלך 5 השנים ממועד הרכישה, תדרשו להחזיר את סכומי המענק. במהלך חמשת השנים הללו תירשם הערת אזהרה לנכס. בתום חמש שנים, ובכפוף לעמידה באותם התנאים, תוסר הערת האזהרה ואתם חופשיים אפילו למכור את הדירה.

התנאים שעליכם לעמוד בהם :

  • הזכאים או יורשיהם צריכם להתגורר בדירה שנרכשה.
  • הזכאים או יורשיהם גרו בדירה אחרת שרכשו, ובתנאי שמחיר הדירה האחרת אינו נמוך מגובה המענק אותו קיבלו בעת רכישת הדירה הציבורית.
  • הזכאים עברו למוסד סיעודי (במידה ועברו למוסד סיעודי הם יכולים להשכיר את הדירה).
  • הזכאים או יורשיהם השכירו את הדירה שנקנתה, ושכרו דירה אחרת לגור בה באותה התקופה.

זכויות הנכים בדיור הציבורי

נכים נהנים משתי הטבות מרכזיות בעת רכישת דיור ציבורי. ההטבה הראשונה היא גובה תקרת מחיר הדירה המשמשת לצורך חישוב ההנחה. והשנייה היא גובה ההנחה.

החוק מגדיר מהם נכים בצורה שונה עבור חישוב תקרת מחיר הדירה, ועבור גובה ההנחה.

לצורך חישוב תקרת מחיר הדירה, יש לענות על אחת משתי ההגדרות: א. נכות רפואית לצמיתות של 100% ומרותק לכיסא גלגלים. ה. נכות רפואית לצמיתות של 100% ועיוורון מלא בשתי העיניים.

לצורך חישוב גובה ההנחה נקבע כי בעלי אי כושר השתכרות של 75% לפחות ועם נכות רפואית של 100%. בפועל משרד השיכון מאפשר גם לנכים או עיוורים בעלי נכות רפואית של 80% להגיש את הבקשה לרכישת הדירה.

קניית דירה דיור ציבורי

עורך דין לעריכת הסכם רכישת דירה מהדיור הציבורי

נושא הדיור הציבורי הוא תמיד מורכב, ונכון לכתיבת שורות אלו נמצא בתהליך של שינוי. מידע שנכתב היום, עשוי להיות לא רלוונטי מחר. ולכן ההמלצה שלנו היא לפנות אל עו“ד לענייני דיור ציבורי ולקבל יעוץ אישי. משרדינו מטפל בכל הסוגיות הקשורות לדיור ציבורי, פינוי מדירה ציבורית ועוד.

עורך דין הוצאה לפועל ודיור ציבורי – הוראות הגעה למשרדינו

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

כסף שלך, פתרון שלנו
גביית חובות ללא סיכון!
חייבים לך כסף?
עם עו"ד אפרים קוליו, אתה לא לוקח סיכונים
אנחנו נגבה את הכסף שלך
על בסיס הצלחה בלבד!
טיפול מהיר ויעיל בגביית חובות, כולל שיקים חוזרים, חובות בהוצאה לפועל, פסקי דין ועוד.

הבטח את הכסף שלך – צור קשר עכשיו תן לנו לטפל בכל השאר!

דילוג לתוכן