פינוי מדירה ציבורית

פינוי מדירה ציבורית הוא צעד שלעתים חברות הבינוי הציבורי מבקשות לעשות נגד דיירים אשר להגדרתן של החברות המשכנות נחשבים לדיירים פולשים. אם קיבלתם צו פינוי, פנו לעורך דין דיור ציבורי באופן מיידי. הנושא מורכב מאוד, אך בהחלט ניתן לעצור את הפינוי בעזרתו של עורך דין אשר ילחם על זכויותיכם.

לאחרונה נושא הדיור הציבורי והפינוי מדירות קיבל עדיפות גבוהה במשרד השיכון. ובעקבות כך אנשים רבים פונים לעורכי דין בבקשת עזרה. על פי דוחות שהוגשו לממשלה, ב 52 אלף הדירות של דיור ציבורי בישראל, ישנם כ 1100 דירות המוחזקות בידי מי שבעיני החוק נחשב לפולש. זוהי עליה של 98% בהשוואה לנתוני 2018. העליה מיוחסת למדיניות מקלה שהייתה בתקופתו של שר השיכון גלנט. במקביל למדיניות המקלה, הדיור הציבורי הוזנח בשנים האחרונות ולכן הממשלה החליטה לנקוט בפעולה להתמודדות עם הפולשים. 

אך מתן צו פינוי מדירה ציבורית הוא אינו סוף פסוק – חשוב לדעת שאפשר להילחם ולהוכיח את זכויותיכם. ניתן להביא לביטול צו פינוי בעזרתם של עורכי דין לדיור ציבורי. במקרים רבים החברות המשכנות מעדיפות להגיע להסדרים עם הדיירים מחוץ לכתלי בית המשפט. 

פינוי מדיור ציבורי

פינוי מדירה ציבורית 

בדרך כלל ישנם שני מצבים בהם החברות המשכנות מבקשות מבית המשפט להורות על פינוי מדירה ציבורית. המקרה הראשון הוא כאשר הדייר אינו עומד בתשלומים של שכר הדירה. המקרה השני הוא כאשר דייר הולך לעולמו, בטרם רכש את הדירה, וקרובי משפחתו המתגוררים איתו בדירה אינם מוכרים בתור דיירים ממשיכים. 

כאשר מדובר במקרה הראשון, אי עמידה בתשלומי שכר הדירה, הבעיה היא בעצם בעיה של חובות. במקרה זה עורך הדין יפעל מול החברה המשכנת על מנת להגיע להסדר חובות. החברות המשכנות בוודאי ירצו להימנע מהליך משפטי, וכמו כן הן מודעות לכך שמדובר בסוגיה בעלת השלכות חברתיות. לכן ישנו סיכוי להצליח לנהל מולן משא ומתן ולהגיע להסדר הכולל אפילו הפחתת חובות. כך ניתן למנוע את הפינוי. לשמחתנו הגישה הקיימת היום במשרד השיכון היא לא להתמודד עם חובות באמצעות צווי פינוי, אלא לפעול לצורך הסדרת החובות. 

המצב השני הוא מורכב יותר. במצב זה עורך דין דיור ציבורי ילחם על מנת להוכיח לבית המשפט והחברה המשכנת כי לדיירים ישנה זכות של דייר ממשיך. הבעיה העיקרית היא בדרך כלל הוכחת פרק הזמן של המגורים המשותפים עם הנפטר. עורכי הדין של החברה המשכנת ישמשו בכלים שונים על מנת לדחות את הטענות שלכם, ואתם עשויים להרגיש חסרי אונים. לכן חשוב מאוד להיעזר בעורך דין אשר ידע כיצד להוכיח זאת לבית המשפט. 

במקרים רבים הנהלים לגבי דייר ממשיך הם מאוד מעורפלים. כל נושא הדיור הציבורי הוא נושא רגיש מבחינה חברתית – החקיקה והנהלים עשויים להשתנות בהתאם לתחלופתם של שרי שיכון המביאים מדיניות שונה. לכן חשוב לעבוד עם עורך דין מנוסה המכיר את תחום הדיור הציבורי, החקיקה והפסיקה. 

עד שנת 2009, קרובי משפחה (לרוב מדרגה ראשונה) של דייר שנפטר או יצא מהדירה בעקבות מעבר למוסד סיעודי, ירשו את הזכות לגור בדיור ציבורי. אך התקנות הנמצאות בתוקף היום דורשות מהדייר לעזוב את הדירה תוך תשעה חודשים. על פי התקנות הדייר יכול להישאר בדירה רק כאשר הוא עומד בקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי. דו“ח ברביבאי בנושא הדיור הציבורי המליץ על החזרת המצב לקדמותו – כלומר לאפשר לקרובי המשפחה לרשת את זכותם ללא צורך בעמידה בתבחינים כלכליים. 

הממשלה לא אימצה את הקו של דוח ברביבאי. עמדת היועץ המשפטי של משרד הבינוי קבעה כי ישנו קושי בקביעת כלל גורף המעניק זכאות אך ורק על סמך קרבת המשפחה והמגורים יחד עם הזכאי. הגישה שמוביל היום משרד השיכון מכניסה למשוואה גם את בחינת מצבו הסוציו-אקונומי של הדייר. 

עורך דין דיור ציבורי

חברות הדיור הציבורי מתמודדות עם ביקושים גבוהים והיצע נמוך. לכן בפועל הן תמיד מחפשות כיצד להגדיל את היצע הדירות הפנויות באמצעות פינוי דיירים ולא באמצעות הגדלת מלאי הדיור הציבורי. 

משרד עורכי דין אפרים קוליו מייצג דיירי דיור ציבורי ודיירים ממשיכים במשך שנים. לנו יש הכרות עמוקה עם החקיקה, הנהלים ופסקי הדין. קיבלתם צו פינוי מדירה ציבורית? הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות לעורך דין על מנת לבחון את הנושא. ישנם סיכויים גדולים כי ניתן למנוע את הפינוי. 

הוראות הגעה למשרדינו

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן