ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין

ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין אפשרי במקרים מסוימים. במידה ומדובר על ביטול הסכם ממון בהסכמה, ההליך פשוט. אך כאשר אחד הצדדים מבקש לעשות זאת באופן חד צדדי, יש להציג לבית המשפט טיעונים המצדיקים זאת.

ביטול הסכם יחסי ממון

הסכם ממון בין בני זוג הוא חוזה משפטי המסדיר את החיים המשותפים של בני הזוג. בעזרתו ניתן להגדיר כיצד יחולק הרכוש במקרה של פרידת בני הזוג. הסכם זה יכול למנוע מחלוקות משפטיות רבות, והוא מומלץ גם עבור זוגות נשואים וגם עבור ידועים בציבור.

הסכם ממון הוא לא חובה, ובמידה ואין הסכם ממון, חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל“ג 1973, מגדיר את אופן חלוקת הנכסים. החוק קובע את עיקרון השיתוף, ועל פיו הרכוש שצברו בני הזוג במהלך הנישואים הוא רכוש משותף, ולכן בעת פרידה הוא יחולק ביניהם באופן שווה על פי עיקרון איזון משאבים.

יוצאי הדופן לחלוקה השוויונית הן מקרים של מתנות או ירושות שהתקבלו במהלך הנישואין, וכל הסדר של הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין.

כאשר זוגות מתחתנים, הם גם מביאים איתם רכוש וכספים שצברו עוד לפני הנישואים. כלומר כספים שהושגו על ידם באופן בלעדי. ובעת פרידה יאלצו לחלוק אותם. מצב זה עשוי ליצור אי נוחות ומתחים בין בני הזוג, ולכן במקרים רבים הם מעדיפים להסדיר את הדברים במסגרת הסכם ממון.

הסכם ממון הוא חוזה משפטי לכל דבר. הוא נעשה בכתב ומאושר בכתב על ידי נוטריון או רשם נישואין. זוהי דרישה של חוק יחסי ממון בין בני זוג, אחרת אין לו תוקף משפטי. במידה ובני הזוג לא ערכו את ההסכם בטרם הנישואין, עדיין לא מאוחר. אך הדבר דורש את אישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. המטרה היא לאשר כי שני הצדדים חותמים עליו מרצון ומבינים את תוכנו ומשמעותו.

ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין

ביטול הסכם ממון בהסכמה

ישנו הבדל גדול בין ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין, לבין הסכם ממון שלא קיבל תוקף. במידה ולא קיבל תוקף, אין לו משמעות חוקית וניתן לחזור בו גם אם אין הסכמה בין בני הזוג.

ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין אפשרי רק בתור ביטול הסכם ממון בהסכמה, או במידה וישנם טיעונים המצדיקים זאת.

אך שימו לב, גם כאשר להסכם אין תוקף של פסק דין, מוטב לבטלו באמצעות מסמך של ביטול ההסכם. זאת מתוך חשש כי במקרה של גירושין הוא יכול להשפיע על חלוקת הנכסים.

ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין

על מנת לבטל הסכם ממון שיש לו תוקף של פסק דין, יש להציג בפני המשפטי סיבות ממשיות. הסכם ממון הוא חוזה לכל דבר ותקפים לגביו הכללים של חוק החוזים. ולכן ניתן לבטל אותו רק בנסיבות מסוימות.

חוק החוזים, תשל“ג 1973, מגדיר מקרים בהם ניתן או לא ניתן לבטל הסכם. למשל כאשר ישנה טענה מוכחת כי אחד מהצדדים לא הבין את משמעות ההסכם או לא היה צלול בעת החתימה. כמו גם טענות לכפיה, מצג שווא, טעות או הטעיה, תרמית, חתימה תוך ניצול מצבים מסוימים, תנאים בלתי סבירים, חוסר תום לב ועוד.

זכרו כי במידה ובוטל הסכם הממון, אתם חוזרים להיות כפופים לחוק יחסי ממון בין בני זוג. לכן כדאי לשקול עריכת הסכם ממון חדש. אם הייתה ביניכם הסכמה על הצורך בביטול הסכם ממון, סביר להניח שתוכלו להגיע להסכמות גם על עריכת חוזה חדש.

ביטול הסכם ממון בהסכמה

אפשרויות נוספות הן:

פגמים שנפלו באישור ההסכם – כבר אמרנו שעל מנת שיקבל תוקף עליו לעבור הליך של אישור. ניתן להוכיח כי נפל פגם באישור ההסכם, ולכן ההסכם הוא תאורטי ואינו מחייב.

ביטול משום התנהגות הצדדים – ישנם מקרים בהם זוגות חותמים על הסכם, אך בפועל אינם מקיימים אותו. כלומר ההתנהגות שלהם בפועל מתייחסת אל הנכסים כמשותפים, למרות שהחוזה מגדיר אחרת. וכאשר זה נשמר לאורך זמן, ניתן לפנות אל בית המשפט ולטעון כי ההסכם התבטל בעקבות התנהגות הצדדים.

שימו לב כי לא פשוט להוכיח את הדברים הללו. במקרים רבים זהו פתח למאבקים משפטיים ארוכים. בכל מקרה תזדקקו לעזרתו של עורך דין חוזים או דיני משפחה על מנת לבטל הסכם יחסי ממון בין בני זוג.

עורך דין אפרים קוליו

משרדינו עוסק במבחר תחומים משפטיים הקשורים לדיני משפחה, תביעות כספיות, הוצאה לפעול, הסדרי חובות והליכי חדלות פירעון.

לצורך ייעוץ פרטני אתם מוזמנים לפנות אלינו. כאן תקבלו שירות אישי ופתרונות יצירתיים לכל סוגיה משפטית איתה אתם מתמודדים. שירותינו כוללים עורך דין דיור ציבורי ודיני משפחה.

הוראות הגעה למשרדינו

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן