בקשה לביטול פסק דין תביעות קטנות

ישנם שני מקרים שכיחים בהם מגישים בקשה לביטול פסק דין תביעות קטנות. המקרה הראשון הוא ביטול פסק דין שניתן בהיעדר הגנה, והמקרה הוא ביטול פסק דין בהיעדר התייצבות.

בית המשפט לתביעות קטנות נועד לאפשר לציבור הליך משפטי מהיר ויעיל, שאינו דורש עורכי דין ואינו דורש ידע משפטי. למעשה לעורך דין אסור לייצג לקוח בבית המשפט לתביעות קטנות, אלא אם כן הדבר אושר על ידי בית המשפט בנסיבות חריגות. ומכיוון שאנשים מייצגים את עצמם בתביעות אלו, ההתנהלות היא בדרך כלל יותר חובבנית וישנם מקרים של נתבעים שאינם מגיעים לבית המשפט או אינם מגישים כתב הגנה. במקרים רבים זה פשוט בגלל חוסר תשומת לב.

בקשה לביטול פסק דין תביעות קטנות

פסק דין בהיעדר הגנה

לפני שנדבר על ביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה, בואו נבין באילו מקרים ניתן לקבל פסק דין במעמד צד אחד.

תקנות 10 ו – 11 קובעות את סדר הדין בתביעות קטנות והן מגדירות את שני המקרים בהם רשאי בית משפט לתביעות קטנות לתת פסק דין במעמד צד אחד. המקרה הראשון הוא כאשר הנתבע לא הגיש כתב הגנה במועד, והמקרה השנה הוא בסיטואציה שבה הנתבע אינו מתייצב לדיון שנקבע; למעשה התקנה מתייחסת לכך שאחד מהצדדים לא התייצב, זהו יכול להיות גם התובע.

ככתוב בתקנה 10 ”נתבע שנדרש להגיש כתב הגנה ולא הגישו תוך המועד שנקבע לכך, ייתן בית המשפט פסק דין על יסוד כתב התביעה בלבד ; אולם רשאי בית המשפט, אם ראה שמן הצדק לעשות כן, להזמין את בעלי הדין לטעון את טענותיהם ולהביא את ראיותיהם גם אם לא הוגש כתב הגנה כאמור.“

תקנה 10 יוצרת הבדל בין הליך משפט אזרחי רגיל לבין בית המשפט לתביעות קטנות. בעוד בבית משפט אזרחי רגיל, לבית המשפט אין שיקול דעת בנושא והוא מחויב לתת פסק דין בהיעדר הגנה, במקרה של תביעות קטנות לבית המשפט יש שיקול דעת. בית המשפט לתביעות קטנות יכול לתת פסק דין בהיעדר הגנה, אך אינו מחויב לעשות זאת. במידה ובית המשפט סבור שיש להזמין את בעל הדין לדיון, הוא לא ייענה לבקשה לתת פסק דין בהיעדר הגנה מבלי לקבוע דיון.

ויש גם את המקרה של אי התייצבות. על פי תקנה 11, במידה ושני הצדדים לא התייצבו לדיון שנקבע, התביעה תימחק. במידה והנתבע התייצב אך לא התובע, התביעה תדחה. במידה במידה והתובע התייצב אך לא הנתבע, בית המשפט לתביעות קטנות יפסוק על פי כתב התביעה (על התובע להצהיר בפני בית המשפט על אמיתות האמור בכתב התביעה).

ביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה

על פי התקנות על הנתבע להגיש כתב הגנה תוך 30 ימים מיום שהומצא כתב התביעה. במידה והנתבע לא מימש את זכותו להגשת כתב הגנה, הוא לוקח על עצמו את הסיכון כי בית המשפט יפסוק לרעתו. נקודת המוצא המשפטית היא שכאשר הנתבע אינו מתגונן, הוא למעשה מודה בטענות המושמעות על ידי הנתבע.

בקשה לביטול פסק דין תביעות קטנות ניתן להגיש תוך 30 ימים בלבד מיום שנודע לנתבע על פסק הדין. זהו חלון ההזדמנויות גם עבור ביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה, וגם עבור אי התייצבות.

בית המשפט רשאי לבטל את פסק הדין, אך הוא עשוי לקבוע תנאים לגבי הוצאות המשפט או עניינים אחרים.

במידה וחלף המועד להגשת בקשה לביטול פסק דין תביעות קטנות, עדיין ניתן להגיש את הבקשה, אך יש לעשות זאת בצירוף בקשה להערכת מועד. יש כמובן לנמק את הבקשה להארכת המועד.

שימו לב לנקודה מעניינת, בית המשפט לתביעות קטנות רשאי לבטל פסק דין שניתן בהעידר הגנה, גם ללא תגובתו של הצד השני. זאת בשונה מסדר הדין האזרחי בו לא ניתן לבטל פסק דין ללא תגובת הצד הזוכה.

לצורך הגשת בקשה לביטול פסק דין יש להכין תצהיר המפרט את הסיבה לאי הגשת כתב התביעה במועד או לסיבה לאי ההתייצבות. מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין בשלב זה.

ביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה

בקשה לביטול פסק דין תביעות קטנות

משרד עורכי דין רפאים קוליו עומד לשירותכם במבחר נושאי המשפט האזרחי. במשרדינו תוכלו לקבל סיוע בהגשת בקשה לביטול פסק דין, כמו גם במגוון נושאים משפטיים נוספים. יש לנו ניסיון רב בנושאים הקשורים להוצאה לפועל, דיני משפחה וירושה ודיור ציבורי.

הוצאה לפועל – פתיחת תיק בהוצאה לפועל, טיפול בשייקים חוזרים, גביית חובות, הסדר חובות, הליך חדלות פירעון, ביטול עיקולים ועוד.

דיני משפחה וירושה – עריכת הסכם ממון, הסכם גירושין, עריכת צוואה, הגשת התנגדות לצו ירושה, סכסוכי ירושה ועוד.

דיור ציבורי – עורך דין לענייני דיור ציבורי מעניק לכם סיוע במגוון נושאים של פינוי דייר עמידר, קניית דירה מעמידר, דייר מוגן, דייר ממשיך ועוד.

אתם מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלנו

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן