חוק חדלות פירעון

המחוקק הישראלי, כאשר הרכיב את חוק חדלות פירעון, או למעשה את הנוסח המחודש שלו, ניסה לעדכן ולתקן את דיני חדלות פירעון בישראל כך שיטיבו עם החייבים.

בספטמבר 2019 נכנסה לתוקפה רפורמה חדשה, נקבע כי במקום הכונס הרשמי כעת ישנו ממונה על חדלות פרעון, ולמעשה חלו שינויים מרחיקי לכת בעת פתיחת הליכי חדלות פירעון.

חוק חדלות פירעון

אם אתם חייבים כספים לאחרים או אם אחרים חייבים לכם, כדאי שתכירו את "הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי". החוק מאפשר לחייבים ולנושים לפתוח בהליכים, במהלכם יוחזרו חלק מהחובות, ובסיומם החייב יוכל לקבל פטור מהחובות האחרים ולפתוח "דף חדש" בחייו הכלכליים.

חדלות פירעון היא מצב כלכלי שבו חייב לא יכול לשלם את חובותיו בזמן, חדלות פירעון היא גם מצב שבו סכום ההתחייבויות הכלכליות של החייב, גבוה משווי הנכסים שלו (כספים או רכוש).

חייב שנמצא במצב של חדלות פירעון (או עלול להימצא), רשאי להגיש בקשה לקבלת צו המכונה צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון (השלב הראשון בהליכים). גם נושה (מי שחייבים לו), רשאי לבקש כי ייפתחו נגד חייב הליכי חדלות פירעון.

במסגרת הליכי חדלות פירעון, נדרשים החייב והנושה, כמובן, לפעול ולהתנהל בתום לב. תום לב הוא עקרון משפטי ולפיו, בין היתר, יש לפעול בהגינות, ביושרה וללא כוונה לפגוע בנושה, בחייב או בהליך עצמו.

התנהלות בחוסר תום לב עלולה, בין השאר, להביא לביטול ההליכים, הארכתם ולחיוב בהוצאות (סכומי כסף).

דיני חדלות פירעון

שינוי הגישה לגבי דיני חדלות פירעון

הגדרת "חדלות פירעון" בעבר, בהתאם לפקודת פשיטת הרגל, לגבי הליכים שנפתחו לפני 15.09.2019, "חדלות פירעון" היא מצב כלכלי בו אדם או תאגיד אינם יכולים לפרוע את חובותיהם. חדלות הפירעון יכולה להתבטא בשני אופנים:

  1. לחדל הפירעון יש יותר חובות והתחייבויות מנכסים.
  2. חדל הפירעון אינו יכול לפרוע את חובותיו בטווח הקצר.

כיום, חייב שנמצא במצב של חדלות פירעון או עלול להימצא במצב כזה רשאי להגיש בקשה לקבלת צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון במטרה להביא, ככל האפשר, לשיקומו הכלכלי ולאפשר לו לפתוח "דף חדש" ולהשתלב מחדש במרקם החיים הכלכלי.

כמו כן מטרת החוק החדש היא שהנושה (מי שחייבים לו) יקבל את חובו חזרה, ככל הניתן, מתוך הכספים שנצברים ב"קופת הנשייה".

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי בעצם שם לנגד עיני המחוקק (ובתי המשפט) את טובת כל הצדדים, ומנסה להביא לכך שיתאפשר לחייב לצאת מהחובות לחיים חדשים, עד כמה שניתן, לאחר שנקלע לצרות כלכליות.

פתיחת הליכי חדלות פירעון

ממונה על חדלות פרעון – לשעבר הכונס הרשמי

הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא יחידה במשרד המשפטים ופועל מכח חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018אשר נכנס לתוקף ב-15.09.2019. הממונה הוא הגורם המנהלי של המדינה, האחראי על ניהול הליכי חדלות פירעון של חייבים שנמצאים או עלולים להימצא במצב של חדלות פירעון.

הוא מוסמך, בין היתר, לתת צו לפתיחה בהליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל) לבקשת חייב, להכריע בבקשות שונות ולהמליץ לבית המשפט האם לתת לחייב צו לשיקום כלכלי והפטר (פטור מחובות).

בין תפקידיו וסמכויותיו של הממונה:

  • לשמור על התקינות, היעילות וההגינות של הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי (פשיטת רגל) ושמירה על האינטרס הציבורי.
  • למנות נאמנים, לפקח על עבודתם ולתת להם הוראות והנחיות.
  • לנהל את הליכי חדלות הפירעון של חייבים (אדם, עוסק פטור, עוסק מורשה).
  • לאסוף מידע על הליכי חדלות פירעון לצורך ניתוחים ומחקרים.

תחום חדלות פירעון כולל הליכי פשיטות רגל של יחידים, הליכי פירוק והבראה של תאגידים, הסדרי נושים ליחידים ותאגידים, והליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ליחידים ולתאגידים. הליכים אלה מתנהלים בהתאם לדברי חקיקה שונים.

ממונה על חדלות פרעון

פתיחת הליכי חדלות פירעון

בדרך כלל רצוי להכריז על חדלות פירעון רק כאשר לא רואים אור בקצה המנהרה וכאשר לאדם אין מוצא אחר (בדמות הסכם פשרה או ניסיון להגיע להסדרים עם הנושים). הכרזה על חדלות פירעון ופנייה לבית המשפט בנושא היא בעצם תחילתו של הליך שהיה ידוע בעבר בשם הליך "פשיטת רגל" (לגבי יחיד) ופירוק (לגבי חברה).

כיום, לאחר שנחקק חוק חדלות הפירעון החדש, ההליך הינו קצר יותר ופחות מסורבל מאשר בעבר אולם עדיין ההליך כרוך בהטלת מגבלות שונות על חדל הפירעון (או בשמו הישן- "פושט רגל).

צו לפתיחת הליכים לחדלות פירעון הינו צו הניתן על ידי הממונה על התיק, עם מתן צו לפתיחת הליכים , מוקפאים ההליכים נגד היחיד ואם הוטלו הגבלות על היחיד במסגרת הליכי גבייה, כגון עיקולי משכורת, הליכי הוצאה לפועל וכדומה, ההגבלות בטלות.

עם מתן הצו, הממונה ימונה נאמן ליישום הליכי חדלות הפירעון של היחיד ויחולו על היחיד הגבלות שונות לרבות:

  • הגבלה מקבלה או החזקה של דרכון ישראלי, ובלבד שיהיה תקף לשם שיבה לישראל.
  • עיכוב יציאה מהארץ.
  • הגבלה כלקוח מוגבל מיוחד.
  • הגבלות משימוש, בכרטיס חיוב.

הנאמן יערוך בדיקה למצבו הכלכלי של היחיד, והנסיבות שהובילו למצבו.

חוק חדלות פירעון

 

מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלנו

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן