מחיקת חובות בהוצאה לפועל

הסתבכות בחובות והצורך בהליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל היא דבר אשר יכול לקרות לכל אחד מאיתנו – שכירים, עצמאיים ובעלי עסקים. ישנן סיבות שונות אשר יכולות להביא אדם למצוקה כלכלית קשה והסתבכות בחובות. למשל בעקבות משבר הקורונה עסקים רבים נקלעו לקשיים ופתחו בהליכי חדלות פירעון. דבר המשפיע גם על פרנסתם של העובדים השכירים והעצמאיים התלויים בעסק. לצערנו הרב אנשים רבים נקלעו לחובות ונרשמה עלייה במספר הבקשות ל מחיקת חוב בהוצאה לפועל. 

במאמר זה נסביר על ההליך המכונה הליך מחיקת חובות, על שלבי מחיקת חובות בהליך החדש ולמה צריך עורך דין למחיקת חובות. 

מחיקת חובות בהוצאה לפועל

הליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל – אין כזה הליך

לא אחת אנו שומעים את המושג הליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל, אך בפועל אין הליך משפטי שכזה. אל תיבהלו. כן יש מחיקת חובות אך היא מתבצעת במסגרת ההליך המשפטי הידוע בתור הליך חדלות פירעון או הליך פשיטת רגל. 

במסגרת ההליך נעצרים כל הליכי גביית החובות המתבצעים כנגד החייב ונקבע הסדר תשלומים, הכולל כינוס נכסים במטרה לשלם את החוב (עד כמה שניתן). כאשר החייב מקיים את התנאים הוא יכול בסופו של דבר לקבל מבית המשפט צו הפטר על יתרת החובות. בפועל המשמעות של צו הפטר היא מחיקת חובות בהוצאה לפועל. יש לציין כי לא כל החובות  הם ברי הפטר. 

מחיקת חוב בהוצאה לפועל

חובות שאינם בני הפטר 

לא כל חוב הוא בר הפטר. גם כאשר קיבלתם מחיקת חוב בהוצאה לפועל ישנם חובות שעדיין בתוקף. למשל חובות הנובעות מתשלום עונשי, כמו קנס שקיבלתם מרשות מנהלית. חוב מזונות לפי פסק דין. חוב שנוצר כתוצאה ממרמה, גנבה, עבירות מין או אלימות חמורה. אך באותה הנשימה נזכיר כי החוק גם מעניק לבית המשפט סמכויות מיוחדות להפעיל שיקול דעת ויתכן גם הפטר עבור חובות שנגרמו בנסיבות אלו. אך זה שמור לנסיבות מיוחדות. 

מחיקת חובות בהליך החדש 

במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי נעצרים כל ההליכים המשפטיים כנגד החייב. לאחר מכן ישנה בחינה מעמיקה של יכולותיו הכלכליות של החייב. זוהי בדיקה הממפה את נכסיו והכנסותיו של החייב, כמו גם חובותיו. בסופו של דבר נקבע הסדר הכולל צו תשלומים חודשי. הסדר זה מוגבל לפרק זמן של עד 4 שנים וחצי בסוף תקופת הזמן, במידה והחייב עמד בכל התנאים, הוא יקבל את צו ההפטר. 

במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי (מחיקת חובות ההליך החדש), כל החובות לנושים השונים מתנהלים כמכלול. הממונה על ההליך מטפל בחלוקת התשלומים לנושים השונים בהתאם לעקרונות החלוקה שבחוק. חשוב מאוד להסתייע  בעורך דין למחיקת חובות ולהתנהל בתום לב ושיתוף פעולה עם הממונה על ההליך 

מחיקת חובות בהוצאה לפועל

מחיקת חוב בהוצאה לפועל ב 5 שלבים 

ישנם 5 שלבים להליכי חדלות פירעון 

  1. הגשת הבקשה – יש להגיש בקשה לממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי. יש למלא את הטפסים המתאימים ולצרף את כל המסמכים הרלוונטיים. 
  2. קבלת צו פתיחת הליכים – הגשת המסמכים דורשת בחינה של הבקשה. במידה והממונה מאשר את הבקשה ניתן צו תחילת הליכים. 
  3. תקופת ביניים – במסגרת ההליך שיביא את החייב למחיקת חובות בהוצאה לפועל יש לנתח ולחקור את מצבו הכלכלי, אל מול החובות. לצורך כך ישנה תקופת ביניים של 11 חודשים. בתקופה זו נבחנת כל התנהלותו הכלכלית של החייב והנסיבות שהביאו להיווצרות החוב ואת יכולותיו הכלכליות. ישנו משקל רב לנסיבות שהביאו את החייב לתסבוכת הכלכלית וחשוב לשתף פעולה ולנהוג בתום לב. 
  4. צו שיקום כלכלי – לאחר ניתוח היכולות הכלכליות, אל מול החובות, נקבעת תקופת שיקום כלכלי. תקופה זו נמשכת כשלוש שנים. במהלך תקופה זו חלות על החייב הגבלות שונות, כמו למשל עיכוב יציאה מהארץ. ולצד המגבלות על החייב לעמוד בצו תשלומים חודשי. 
  5. קבלת צו הפטר – זהו השלב המיוחל של מחיקת חוב בהוצאה לפועל. במידה והחייב עמד בתנאים, ולא התגלה שום מידע חדש שהוסתר מבית המשפט ויכל להשפיע על החלטותיו, הוא יקבל צו הפטר. 

עורך דין למחיקת חובות 

עורך דין למחיקת חובות

הדרך הבטוחה ל מחיקת חובות בהליך החדש היא באמצעות עורך דין למחיקת חובות. ההליך דורש הגשת מסמכים רבים ויש גם לגלול בכתב את נסיבות היווצרות החוב על מנת להוכיח לבית המשפט כי החוב נוצר בתום לב. כל טעות בניירת או מחסור במסמך יביא לעיכובים מיותרים. כמו כן עורך דין הבקיא בחוק יסיע לחייב לקבל את התנאים הטובים ביותר. 

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן