אדם נכה עם חובות

אדם נכה עם חובות | פטור מתשלום צו בחדלות פירעון

 

אדם נכה עם חובות, מה קורה כאשר הוא נכנס להליך חדלות פירעון? ובכן אין אפליה בחוק לגבי נכים, ההליך הוא אותו הליך והנכות בפני עצמה אינה מעניקה הקלות. אך מנגד, איננו יכולים להתעלם מכך שנכים רבים תלויים בקצבאות וסובלים מפגיעה זו או אחרת ביכולת העבודה וההשתכרות.

במאמר זה נסביר בקצרה כמה זכויות שעשויות להיות רלוונטיות עבור נכים עם חובות. כמובן שאם אתם שוקלים להיכנס להליך חדלות פירעון, מוטב להתייעץ עם עורך דין הסדרי חובות ולא לקבל החלטה על דעת עצמכם מבלי לבצע בדירה משפטית.

פטור מתשלום צו בחדלות פירעון

פטור מתשלום צו בחדלות פירעון

כידוע, הליך חדלות פירעון מתחיל בהגשת טפסים ותשלום האגרה. ורק לאחר מכן, במידה ואתם עומדים בקריטריונים תקבלו צו לפתיחת הליכים.

כמו כל הליך במדינת ישראל הכל מתחיל בגביית אגרה, ויש לציין שמדובר בסכום די גבוה, ובמיוחד עבור מי שנמצא בחובות. האגרה עומדת על 1,474 שקלים, כאשר 900 יש לשלם כבר בעת הגשת הבקשה. היתרה תקוזז מקופת הנשייה.

נציין כי זוהי האגרה אשר בתוקף בשנת 2023 המתקרבת לסופה. יש להניח כי בחודש ינואר 2024 סכומי האגרות יתעדכנו, אלא אם כן תהיה איזו התחשבות לאור מלחמת חרבות ברזל.

אך מה עושה אדם נכה עם חובות? כיצד יוכל להתמודד עם סכום שכזה? ובכן, מי שעומד בתנאי הזכאות לסיוע משפטי יכול לקבל פטור מתשלום האגרה.

מבחן הזכאות הכלכלית כולל מבחן הכנסה ומבחן רכוש:

מבחן ההכנסה: עבור יחיד או משפחה של עד 3 נפשות, ההכנסה ברוטו לא תעלה על 7,953 ש“ח. ועבור משפחה של 4 נפשות ומעלה, הכנסת המשפחה ברוטו לא תעלה על 9,377 ש“ח.

מבחן הרכוש: שווי הרכוש שניתן למימוש או מאפשר לקבל הלוואה לא יעלה על 35,610 ש“ח. מבחן הרכוש לא חל על דירת המגורים או רכוש של בני זוג. אם יש לכם ספק לגבי החישוב, התייעצו עם עו“ד הוצאה לפועל.

פטור מתשלום צו בחדלות פירעון (פטור מתשלום אגרה), יכול להעניק הקלה מסוימת עבור אדם נכה עם חובות, או כל מי שנמצא בחובות כספיים ועומד בקריטריון הזכאות. אך לא מכאן תבוא הישועה, הסוגיה המעניינת באמת היא כיצד משפיע המצב על סך כל החוב והאפשרות לקבל הפטר חובות.

אדם נכה עם חובות

השאלה הגדולה היא כיצד נכה התלוי בקצבאות מתנהל בהליך חדלות פירעון. ובכן על פי חוק חדלות פירעון, כאשר מעריכים את מקורות ההכנסה של החייב יש לקחת בחשבון גם את הקצבאות. אך מנגד ישנו גם חוק האוסר על עיקול קצבאות. לכאורה אלו הם שני דברים שונים, אך לא לפי פרשנות בית המשפט – על פי נקודת המבט של בית המשפט ביסוס צו תשלומים על פי קצבאות הנכות הוא בבחינת הטלת עיקול על הקצבה ולכן הוא פסול.

בתי המשפט אמורים להסתמך על הלכת לשצ׳נקו, של בית המשפט העליון. בהלכת לשצ׳נקו כתבו השופטים ”נוכח אופיה המינימלי של הגמלה, צמצומה באמצעות תשלום חודשי, גם בסכום נמוך, עלול להיות הרה גורל לגבי החייב ויכולתו להתקיים בכבוד“.

על פי פסיקה זו אסור לנכות כסף מקצבת הנכות לטובת החזר חובות. וגם אם נגבו תשלומים מקצבת הנכות לטובת קופת הנשייה, האיסור חל באופן רטרואקטיבי. כלומר יש להחזירם לחייב.

למרות שזוהי הלכה מחייבת, עדיין ישנם מקרים בהם צריך להילחם על זכויותיכם. וזוהי הסיבה מדוע רבים פונים לעזרתו של עורך דין פשיטת רגל.

הפטר לאלתר

עוד נקודה שיכולה להיות רלוונטית עבור נכים היא סעיף 167א׳ לחוק חדלות פירעון.

 167. (א)  בית המשפט לא יטיל על יחיד שכושר ההשתכרות שלו אינו עולה על דמי המחיה חובת תשלומים, וייתן לו הפטר כאמור בפרק ט': הפטר, לאלתר.

סעיף זה קובע שבמידה וכושר ההשתכרות של החייב אינו עולה על דמי המחייה החיונים, יינתן לו הפטר לאלתר. סעיף זה מתייחס באופן כללי לכל חייב, ללא תלות בנכותו. אך בתוקף הנסיבות, סעיף זה תקף עבור נכים שלהם כושר השתכרות נמוך.

אדם נכה עם חובות

עורך דין הוצאה לפועל

עו“ד הוצאה לפועל אפרים קוליו עומד לשירותם של כל החייבים, וכל מי שמתמודד עם סוגיות הקשורות לחובות והוצאה לפועל. למשרדינו ניסיון רב בהליכי חדלות פירעון, ביטול עיקולים, הסדר נושים בחדלות פירעון וגביית חובות.

לסיוע וייעוץ, אתם מוזמנים לקבוע פגישה במשרדינו.

עורך דין לענייני דיור ציבורי והוצאה לפועל – כתובת משרדינו

אדם נכה עם חובות | פטור מתשלום צו בחדלות פירעון

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן