זכאות לדיור ציבורי

זכאות לדיור ציבורי עמידר בישראל כוללת תנאים וקריטריונים שונים, נסביר מה הם התנאים ומה יש לעשות על מנת להגיש בקשה לדירת עמידר בישראל. כמו כן, לאן מגישים את הבקשה וכיצד מבררים את הסטטוס שלה. כמו כן, ראשית נסביר מה זה דיור ציבורי בישראל, ומה הוא בעצם כולל.

מה זה דיור ציבורי

דיור ציבורי, או דיור סוציאלי, הוא מדיניות דיור שמטרתה לספק פתרון דיור למשקי הבית שאינם מסוגלים לרכוש או לשכור דירה בשוק הפרטי. המונח מתייחס לבניה, לאכלוס ולניהול הנכסים הללו וכן למגזר הנדל"ן ולמדיניות החברתית כלכלית הקובעת את ניהולו.

מה זה דיור ציבורי

הדיור הציבורי בישראל הוא תכנית המיועדת למשקי בית השרויים במצוקה כלכלית, לנכים ולעולים חדשים. לטובת הזכאות, עם זאת, מצב של חדלות פירעון אינו נחשב, כשלעצמו, מצוקה כלכלית. מאז שנות השמונים, כחלק ממגמת ההפרטה בישראל יורד בהתמדה מלאי הדירות הציבוריות ותחזוקתן ירודה.

חוק זכויות הדייר בדיור הציבורי מחייב את המדינה "להתחיל בביצוע תיקון של ליקוי בדירה ציבורית… בדחיפות המתחייבת, ולא יאוחר מ-60 ימים מיום שנודע לה על הצורך בתיקון, ולהשלימו בתוך זמן סביר". בנוסף, על פי סעיף 8 לחוק על המדינה לקבוע "מפרט לאחזקה שוטפת של דירות ציבוריות".

המפרט מציין רשימת פריטים שיש לתקן או להחליף במידת הצורך: צנרת מים וביוב, מערכת חשמל, דוד חימום, נגרות, מרצפות ותיקון סדקים.

זכאות לדיור ציבורי

הזכות לדיור במדינת ישראל היא זכות בסיסית ולצורך זה יש למדינה מאגר של דירות המושכרות במחיר מסובסד לחסרי דירה העומדים בתנאי הזכאות. במסגרת חוק הדיור הציבורי, וחוקים נלווים לו, מחולקים זכאי הדיור הציבורי למספר קטגוריות.

  • דיור ציבורי לזוגות נשואים – זוגות נשואים, עם 3 ילדים לפחות, אשר הם חסרי דירה ונתמכים שניהם על ידי הבטחת הכנסה או זכאים ומקבלים השלמת הכנסה לפחות שנתיים, עשויים להיות זכאים לדירה בדיור ציבורי.
  • דיור ציבורי למשפחות חד הוריות – בדומה לזוגות נשואים, הורים עצמאיים (כלומר חד-הוריים) ל-3 ילדים ומעלה, אשר נתמכים בקצבה חודשים קבועה במשך 12 או 24 חודשים (תלוי בקיצבה), עשויים להיות זכאים לדירה בדיור הציבורי.
  • דיור ציבורי לנכים – נכים, המרותקים לכסא גלגלים, או נכים המקבלים קצבת נכות כללית, העומדים בכללים הקבועים בחוק (כללים בנוגע לתקרת הכנסה ושיעורי נכות), עשויים להיות זכאים לדירה בדיור הציבורי.
  • דיור ציבורי לעולים חדשים – עולים חדשים, חסרי דירה, עשויים להיות זכאים לדיור ציבורי מטעם משרד העלייה והקליטה למשך 15 שנה מיום עלייתם לארץ.זכאות לדיור ציבורי

פתרונות הדיור לזכאים מוצעים באמצעות חברות מאכלסות (חברות שיכון) ציבוריות כגון: עמידר, עמיגור, חלמיש, שקמונה, חל"ד ושיכון ופיתוח, הפועלות לצד משרד הבינוי והשיכון. הזכאות ניתנת ביישוב המגורים של מבקש הסיוע.

יש לצין כי מלאי הדירות בשכירות בשיכון הציבורי מצומצם מאוד, בייחוד ביישובים במרכז הארץ, ולכן הוא מיועד בראש ובראשונה לזכאים השרויים במצוקה כלכלית ותפקודית, אגב, יש לציין כי על פי חוק הדיור הציבורי, מי שנמצא תחת הליכי פשיטת רגל אינו נחשב במצוקה כלכלית. לכן נוצרו המבחנים ותנאי הזכאות השונים.

זכאות לדיור ציבורי עמידר

זכאים לדיור ציבורי צריכים להוציא תעודת זכאות כתנאי לקבלת הדיור. הזכאות לדיור ציבורי היא למשך 4 שנים מיום הגשת הבקשה. מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לענייני דיור ציבורי לשם ייעול התהליך כולו והבטחת זכויותיכם.

על מנת להגיש את הבקשה יש צורך לצרף מסמכים רבים ושונים, חלקם מעידים על מצבו הכלכלי של המבקש, חלקם על מצבו האישי (מסמכי נישואין / גירושין וכו'), חלקם על שירות בצה"ל או שירות לאומי וכיוצא באלו. כל המסמכים צריכים להיות מצורפים לבקשה ברגע הגשתה, והם כולם הכרחיים לשם הגשת הבקשה.

זכאות לדיור ציבורי עמידר

מפאת כמות המסמכים הנדרשים, והסרבול הכבד שבהגשת הבקשה, רבים מעדיפים לפנות לסיוע של עורך דין לשם הגשת הבקשה. שכן עורך דין, וספציפית עורך דין הוצאה לפועל, מכיר את הערכאות הרלונטיות ויודע כיצד להשיג את כל המסמכים הדרושים. עורך הדין גם ידע אילו מסמכים דרושים עבור כל מקרה.

בקשה לדירת עמידר

תעודת זכאות לדיור ציבורי היא מסמך המונפק על-ידי משרד הבינוי והשיכון ומאשר את הזכאות של מבקשי התעודה לסיוע בשכר דירה, דירה שכורה בדיור הציבורי, משכנתא ורכישת דירה בדיור הציבורי.

תעודת הזכאות מונפקת על-ידי משרד הבינוי והשיכון לאחר שהפונים מגישים בקשה באחת מהחברות הנותנות שירותי סיוע בשכר דירה או, אם מדובר בזכאות למשכנתא, באחד מסניפי הבנקים למשכנתאות. בתעודה מפורטים:

  • סוג ודרגות הסיוע שמחזיק התעודה זכאי להן
  • התנאים והמגבלות שנקבעו למימוש הסיוע
  • התאריך שבו פג תוקף התעודה

בעת הגשת הבקשה, כמו שצויין מעלה, יש לצרף מסמכים רבים. חלק מהמסמכים הם עבור כל בקשה, כגון: צילום תעודת זהות, צילום ת.ז של אחים ואחיות של המבקש (או תעודת פטירה שלהם, חלילה, אם נפטרו), אישורים בנוגע להכנסות וכו'. וישנם גם מסמכים שאינם בגדר חובה, כגון מסמכים התומכים בבקשה.

בנוסף, ישנם מסמכים הרלוונטיים למקרים ספציפיים, כגון: עולים חדשים, נכים וקשישים.

בקשה לדירת עמידר

אתם מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלנו

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן