ביטול פסק דין במעמד צד אחד

תחת ההגדרה של ביטול פסק דין במעמד צד אחד ניתן להכניס שני מקרים – המקרה שבו הנתבע לא הגיש כתב הגנה, והמקרה שבו הנתבע לא התייצב לדיון.
מבחינה משפטית הסיבות לאי הגשת כתב ההגנה או אי ההתייצבות הן בעלות משמעות, אך כל עוד לא הוגשה בקשה לביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד, מידע זה אינו זמין לבית המשפט. בית המשפט נדרש להגיע להכרעה, וכאשר הנתבע לא מימש את זכותו להגיש כתב הגנה ו/או להתייצב בבית המשפט – בית המשפט ייתן פסק דין במעמד צד אחד.

למרות שבית המשפט יכול לפסוק פסק דין במעמד צד אחד, עדיין מערכת המשפט מכירה בזכות הגישה לערכאות כזכות יסוד. בית המשפט העליון מכיר בזכותו של כל אדם אשר נטענות כנגדו טענות, להציג את גרסתו ולזכות בדיון המבוסס על ראיות. המטרה העיקרית של בתי המשפט היא לעשות משפט צדק, ולכן יש גם לשקול בקשה לביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד.

בקשה לביטול פסק דין בהעדר הגנה תקנות חדשות

בקשה לביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד

הפסיקה בנושא של ביטול פסק דין במעמד צד אחד מחלקת את המקרים לשניים; המקרה הראשון הוא כאשר מדובר על ביטול פסק דין מחובת הצדק, והמקרה השני הוא כאשר בית המשפט מפעיל שיקול דעת בנושא. אך גם במקרים אלו, בית המשפט עדיין עושה שיקול של סיכוי ההגנה אילו המשפט יתנהל בצורה המקובלת.

ביטול פסק דין מחובת הצדק מתייחס למקרים כמו פגם בהמצאה, למשל כאשר לא נמסר לנתבע כתב התביעה. אך מה הכוונה ביטול פסק דין מכוח שיקולו של בית המשפט?

יש כאן שני שיקולים שבית המשפט מסתכל עליהם. השיקול הראשון הוא הסיבה, והשיקול השני הוא סיכויי ההצלחה. כלומר בית המשפט בוחן מה היא הסיבה בגינה לא הוגש כתב הגנה או שבעל הדין לא התייצב לשנים, וגם בוחן מה הסיכוי לקבל פסק דין שונה במידה ויבוטל פסק הדין שניתן.

בקשה לביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד

דחיית בקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה

למרות שישנם שני שיקולים, דווקא השיקול השני הוא בעל המשקל הרב יותר ואף יכול לגבור על התנהגותו הרשלנית של הנתבע, כפי שהיא באה לידי ביטוי באי הגשת כתב התביעה או אי התייצבות לדיון. כאשר בית המשפט רואה כי ישנו סיכוי להצליח הוא עשוי לקבל בקשה לביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד, למרות מחדליו של הנתבע המבקש את ביטול פסק הדין. אך מנגד, זלזול קיצוני בהליכים יצדיק דחיית בקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה.

ביטול פסק דין במעמד צד אחד יכול לגרום נזק גם לתובע, ולכן בית המשפט מחויב לריפוי הנזק שנגרם לבעל הדין השני (התובע), ולכן רשאי לחייב את מבקש הביטול בהוצאות משפט ולהתנות בכך את ביטול פסק הדין.

ביטול פסק דין מחובת הצדק

ביטול פסק דין מחובת הצדק

עילת ביטול זו מתייחסת למקרים בהם מלכתחילה בית המשפט לא היה רשאי לקבל החלטה בהיעדרו של הנתבע. זהו טיעון חזק המצדיק את ביטול פסק הדין, מבלי צורך לבחון את פסק הדין לגופו של עניין. למשל אם מתגלה כי הודעה על הדיון לא נמסרה לנתבע, בית המשפט יורה על ביטול פסק דין מחובת הצדק, וזאת מבלי לבחון את הסיכויים לקבל פסק דין שונה במשפט חדש.

בדרך כלל הטיעון של חובת הצדק מועלה בהקשר של מסירת ההזמנה לדין.

דחיית בקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה

ביטול פסק דין במעמד צד אחד

כפי שאמרנו, בית המשפט מונחה על ידי שני שיקולים; הסיבה לאי התייצבותו של הנתבע או אי הגשת כתב הגנה והשאלה הם למבקש טיעוני הגנה היכולים לשנות את פסק הדין. השיקול השני הוא המשמעותי יותר, אך אין להסיק מכך שהשיקול הראשון הוא חסר חשיבות, בית המשפט לוקח בחשבון את שני השיקולים. בית המשפט עשוי להיות סלחני כאשר הנתבע נהג ברשלנות בשל היסח הדעת, אך פחות כאשר הוא מזהה זלזול מופגן

בקשה לביטול פסק דין בהעדר הגנה תקנות חדשות

על מנת לתקן בעיות שהתגלו בניהול הליכים אזרחיים, ומתוך רצון לייעל ולקצר הליכים, הוכנסו תקנות חדשות. על פי תקנות סדר הדין האזרחי שנכנסו לתוקפן בינואר 2023, ניתן להגיש בקשה לביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד תוך 30 ימים מיום המצאת ההחלטה.

בית המשפט ידון בבקשה לביטול פסק הדין על פי תקנה 131 לסדר הדין האזרחי ”נתן בית המשפט החלטה לפי צד אחד והגיש בעל הדין שנגדו ניתנה ההחלטה בקשת ביטול בתוך שלושים ימים מיום שהומצאה לו ההחלטה, רשאי בית המשפט לבטלה, בתנאים שייראו לו; הוראה זו לא תחול על פנייה לבית המשפט לפי תקנה 33(ד)“

המועדים להגשת בקשה לביטול פסק דין מוגדרים בתקנה 137 ג‘ ” המועד להגשת ערעור על החלטה שניתנה במעמד צד אחד שהוגשה לגביה בקשת ביטול לפי תקנה 131, יימנה מיום ההמצאה של ההחלטה בבקשת הביטול.“

במידה והבקשה התקבלה, יש להגיש את הערעור, ניתן לעשות זאת עד 60 יום.

ביטול פסק דין במעמד צד אחד

משרד עורכי דין אפרים קוליו

במשרד עורכי דין הוצאה לפועל אפרים קוליו תוכלו לקבל ייעוץ וליווי משפטי במבחר נושאים הקשורים למשפט האזרחי, דיני המשפחה והדיור הציבורי. זקוקים לעורך דין ירושות או עורך דין דיור ציבורי, הגעתם אל המקום הנכון.

במשרדינו תוכלו לקבל שירות ב 3 שפות (עברית, אנגלית ורוסית). כל לקוח זוכה לשירות אישי מכל הלב. אנו תומכים בלקוחותינו בנושאים רבים הקשורים להליכי הוצאה לפועל, ביטול עיקולים, גביית חובות, שייקים חוזרים, תביעות כספיות, סכסוכי ירושה, הסדרי חובות מול הבנקים, עורך דין לענייני עמידר ועוד.

בגוגל מפות תוכלו למצוא הוראות הגעה למשרדינו.

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן