ביטול פסק דין שניתן בהסכמה

האם בית משפט יכול להורות על ביטול פסק דין שניתן בהסכמה?

במקרים רבים הליכים משפטיים מסתיימים בהסכם פשרה בין הצדדים. בתי המשפט מעודדים זאת, הדבר מסייע להפחית את העומס על בתי המשפט ולייעל את ההליכים. לצורך העניין זהו יכול להיות הסכם בוררות עסקי, הסכם פשרה בסכסוך ירושה או בכל הליך משפטי אחר. לאחר שהושגה הפשרה ונחתם הסכם בין הצדדים, בית המשפט צריך לאשר אותו. האישור בבית המשפט בעצם מעניק להסכם טופס של פסק דין, אי קיום ההסכם ייחשב כאי קיום פסק דין של בית משפט.

אך השאלה הנשאלת היא האם ניתן להגיש תביעה לביטול פסק דין שניתן בהסכמה? ומה לגבי עילות לביטול פסק בוררות או כל הסכם אחר?

לפני שנדבר על ביטול פסק דין שניתן בהסכמה / ביטול פסק דין שניתן במעמד שני הצדדים, בואו נבין את העקרונות הבסיסיים של מערכת המשפט. על פי העקרונות המשפטיים המקובלים, לאחר שניתן פסק הדין של בית המשפט, החלטתו נחשבת למחייבת וסופית.

אך מנגד, לבית המשפט גם יש את הסמכות לבטל פסק דין; זאת במסגרת שתי עילות: העילה הראשונה היא ביטול מחובת הצדק, והעילה השנייה היא ביטול לפי שיקול דעתו של בית המשפט.

ישנם מקרים בהם ניתן לבצע ביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד. סדר הדין האזרחי קובע את ההליכים להגשת בקשה לביטול פסק דין, ומעניק לבית המשפט את הסמכות לבטל פסק דין. וזאת כמובן במסגרת העילות שהוזכרו ושיקולים נוספים של בית המשפט.

אך מה מה לגבי ביטול פסק דין שניתן במעמד שני הצדדים?

ביטול פסק דין שניתן במעמד שני הצדדים

ביטול פסק דין שניתן במעמד שני הצדדים

כפי שהסברנו, החוק מאפשר להגיש בקשה לביטול פסק דין שהתקבל במעמד צד אחד, אך מה לגבי הסכם פשרה שגיבשו שני הצדדים וקיבל תוקף של פסק דין? האם ניתן להגיש תביעה לביטול פסק דין שניתן בהסכמה?

במקרים אלו סביר להניח כי לא ניתן לטעון לביטול פסק דין מחובת הצדק, כמו במקרים בהם פסק הדין ניתן במעמד צד אחד. במקרים אלו העילות שיכולות להתקבל הן פגמים בהסכם הפשרה, הסכם שהושג במרמה או עושק, הסכם שניתן בחוסר סמכות, ואף מקרים בהן התגלו בהסכם טעויות חריגות.
מבחינה משפטית ביטול פסק דין שניתן בהסכמה הוא אינו דבר מובן מאליו. נוצרים כאן מצבים קשים להוכחה וחשוב להגיש את התביעה באמצעות עורך דין מנוסה אשר יודע להגיש לבית המשפט את הנימוקים הנכונים.

ביטול פסק דין שניתן במעמד שני הצדדים

תביעה לביטול פסק דין שניתן בהסכמה

בתור עיקרון יש לכבד הסכמים שעוצבו בהסכמת שני הצדדים וקיבלו תוקף של פסק דין. המקרים בהם בתי המשפט מתערבים ומבטלים הסכמים נחשבים לחריגים. לביטול הסכם יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת הפוגעות גם בצדדים אחרים שהסתמכו על אותו פסק דין, לכן בית המשפט לא ימהר לבטל פסק דין שניתן בהסכמה.

ניתן לבטל פסק דין אם ישנו פגם בהסכם המבוסס על הטענות בחוק החוזים המצדיקות ביטול הסכם.

טעות – על פי סעיף 14 לחוק החוזים:

"(א) מי שהתקשר בחוזה עקב טעות וניתן להניח שלולא הטעות לא היה מתקשר בחוזה והצד השני ידע או היה עליו לדעת על כך, רשאי לבטל את החוזה.

(ב) מי שהתקשר בחוזה עקב טעות וניתן להניח שלולא הטעות לא היה מתקשר בחוזה והצד השני לא ידע ולא היה עליו לדעת על כך, רשאי בית המשפט, על פי בקשת הצד שטעה, לבטל את החוזה, אם ראה שמן הצדק לעשות זאת; עשה כן, רשאי בית המשפט לחייב את הצד שטעה בפיצויים בעד הנזק שנגרם לצד השני עקב כריתת החוזה.

(ג) טעות אינה עילה לביטול החוזה לפי סעיף זה, אם ניתן לקיים את החוזה בתיקון הטעות והצד השני הודיע, לפני שבוטל החוזה, שהוא מוכן לעשות כן.“

הטעיה – על פי סעיף 15 לחוק החוזים:

”מי שהתקשר בחוזה עקב טעות שהיא תוצאת הטעיה שהטעהו הצד השני או אחר מטעמו, רשאי לבטל את החוזה; לעניין זה, "הטעיה" – לרבות אי-גילוי של עובדות אשר לפי דין, לפי נוהג או לפי הנסיבות היה על הצד השני לגלותן.“

כפיה – על פי סעיף 17 לחוק החוזים :

”(א) מי שהתקשר בחוזה עקב כפיה שכפה עליו הצד השני או אחר מטעמו, בכוח או באיום, רשאי לבטל את החוזה.

(ב) אזהרה בתום לב על הפעלתה של זכות אינה בגדר איום לעניין סעיף זה.“

עושק – על פי סעיף 18 לחוק החוזים:

”מי שהתקשר בחוזה עקב ניצול שניצל הצד השני או אחר מטעמו את מצוקת המתקשר, חולשתו השכלית או הגופנית או חוסר ניסיונו, ותנאי החוזה גרועים במידה בלתי סבירה מן המקובל, רשאי לבטל את החוזה.“

ביטול פסק דין שניתן במעמד שני הצדדים

ביטול פסק דין שניתן בהסכמה

השתדלנו להביא לכם את דברי ההסבר בצורה פשוטה, אך יש לקחת בחשבון כי העניינים המשפטיים הם מורכבים יותר. לא כדאי להסיק מסקנות נמהרות לגבי המקרה המשפטי העומד בפניכם.

הדרך הנכונה היא לפנות לייעוץ משפטי. בין אם מדובר בביטול הסכם ממון, הסדר פשרה בתביעות כספיות, או כל נושא אחר; עורך דין יוכל לבחון את הנסיבות ולתת לכם את חוות דעתו המקצועית לגבי ביטול פסק דין שניתן במעמד שני הצדדים.

משרדינו עוסק במגוון נושאים משפטיים הכוללים: הסדרי חובות, חדלות פירעון, תביעות כספיות, דיני משפחה, עורך דין לענייני דיור ציבורי, דיני ירושה ועוד. אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה.

הוראות הגעה למשרדינו

 

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן