הליך חדלות פירעון בהוצאה לפועל

הליך חדלות פירעון בהוצאה לפועל פתוח בפני אלו המתמודדים עם חובות בסכום נמוך ועומדים בתנאי הסף. הגשת בקשה לחדלות פירעון בהוצל“פ מיועדת עבור מי שהחובות שלו נמוכים מ 153,152.17 ש“ח (הסכום מתעדכן מידי שנה). עבור חובות בסכום גבוה, ההליכים מתנהלים מול הממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים. הליכי חדלות פירעון עבור תאגיד מתנהלים בבית המשפט המחוזי.

ההליכים מוסדרים בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי אשר נכנס לתוקפו בספטמבר 2019, והם מחליפים את פקודת פשיטת הרגל המיושנת. בטרם מגישה בקשה לחדלות פירעון, חשוב לשקול זאת בכובד ראש ולהתייעץ עם עורך דין הוצאה לפועל.

המטרה של הייעוץ המשפטי היא לבדוק האם החייב אכן עומד בתנאים ויכול להפיק תועלת מהליך זה. זהו הליך ”כבד“ בעל השלכות רבות והוא פרוס על פני 4 שנים. הוא אינו מתאים לכל המקרים, ויש לשקול גם אפשרויות אחרות להסדרת החוב, כמו למשל איחוד תיקים אם נסיבות המקרה מאפשרות זאת.

מטרת ההליך היא להביא לשיקומו הכלכלי של החייב ולאפשר לו להתחיל מחדש את חייו הכלכלים ולהגדיל את גביית החוב עבור הנושים.

הליכי חדלות פירעון

הגשת בקשה לחדלות פירעון

לאחר שנועצם בעורך דין והוחלט שזהו הצעד הנכון, יש להגיש את הבקשה. במסגרת היתרונות של הליכי חדלות פירעון ישנה הקפאה של הליכי הגבייה, מה שמאפשר לחייב לנשום לרווחה. אך שימו לב כי עצם הגשת הבקשה אינה מביאה להקפאה אוטומטית של ההליכים. ולכן כדאי גם להגיש בקשה נפרדת להקפאת הליכים כבר בשלב זה, בטרם ניתן הצו לפתיחת הליכים; ישנו סיכוי סביר שהבקשה תתקבל.

שימו לב כי אין צורך שיפתחו תיקי הוצאה לפועל, ניתן להגיש את הבקשה עבור כל החובות הקיימים.

לצורך הגשת בקשה לחדלות פירעון יש לעמוד בתנאי הסף: במועד הגשת הבקשה יש לו נכסים בישראל; או שהוא מנהל עסקים בישראל או שמרכז חייו במועד הגשת הבקשה או בששת החודשים שקדמו לה, בישראל. סכום החובות בגינם ניתן להגיש בקשה מתחיל מ 51,050.72, אך בנסיבות מסוימות יתקבלו בקשות גם בסכומים נמוכים יותר.

לצורך הגשת הבקשה ניתן למצוא טופס מקוון באתר רשות האכיפה והגבייה. אך חשוב לציין כי אין מדובר בטופס קצר ופשוט,אלא טופס ארוך ומקיף הכולל מספר פרקים. לצורך מילוי הטופס תצטרכו לרכז מידע ולאסוף מסמכים התומכים בו. טעויות עלולות לגרום לדחיית הבקשה, או עיכוב במקרה הטוב. חשוב לעשות זאת עם עורך דין להסדרי חובות.

בטרם הגשת הבקשה יש לשלם אגרה בסך 1,434 ש“ח. האגרה מחולקת לשני חלקים, כאשר את החלק הראשון בסך 900 ש“ח משלמים בטרם הגשת הבקשה, והחלק השני יגבה מתוך קופת הנשייה.

לאחר הגשת הבקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון הוצאה לפועל, תתבצע בדיקה של הבקשה. יתכן כי תתבקשו להשלים מסמכים, ואם לא תעשו זאת התיק ייסגר. במידה והתיק ייסגר לא תקבלו בחזרה את האגרה.

במידה והבקשה תקינה והחייב עומד בכל התנאים, עדיין לא נפתחים הליכי חדלות פירעון. קודם כל יתבצע ניסיון להגיע אל הסדר נושים בהוצאה לפועל. זוהי ההזדמנות לנסות להגיע להסדר מול הנושים ולחסוך את ההליך. לא תמיד זה אפשרי, אך יש יתרונות רבים להסדר נושים.

הליכי חדלות פירעון

צו פתיחת הליכים

אם לא הושג הסדר מול הנושים, רשם ההוצאה לפועל ייתן צו לפתיחת הליכים. זהו השלב שבו ההליך מתחיל ומפורסמת הודעה לציבור. החל מרגע זה מוטלות מגבלות על החייב. כל החובות מתנהלים בצורה מרוכזת במסגרת תיק חדלות הפירעון והנושים אינם יכולים לפעול כנגד החייב באופן פרטני.

בהתאם לכך נושים לא יוכלו לפעול כנגד החייב בהליכי הוצאה לפועל פרטניים.
צו פתיחת הליכים יכלול את ההוראות הבאות כולן או חלקן, בהתאם לשיקול דעתו של הרשם.

בשלב זה ימונה נאמן ויוטלו ההגבלות הכוללות הגבלה על שימוש בכרטיס חיוב עיכוב יציאה מהארץ, איסור החזקה של דרכון, רישום כלקוח מוגבל בבנק, ואיסור בהשתתפות או הקמה של תאגיד. הנאמן יקבע לחייב דמי מחייה ויחייב אותו בצו תשלומים חודשי לטובת קופת הנשייה.

זהו השלב הידוע בתור תקופת הביניים. בו הנאמן מבצע בדיקה מקיפה לגבי המצב הכללי של החייב, זה כולל גם את הנסיבות שהביאו אותו למצב זה. ישנה תקופה של 6 חודשים בה הנושים צריכים להגיש את תביעות החוב אל הנאמן.

הליך חדלות פירעון בהוצאה לפועל

לאחר 9 חודשים הנאמן יבנה תכנית שיקום כלכלי, על בסיסה יינתן צו שיקום כלכלי. במסגרת הצו החייב צפוי להמשך תשלומים חודשיים, אופן מימוש הנכסים והגבלות שונות שיוטלו על החייב. הצו גם יפרט על אלו חובות לא ניתן הפטר. החייב גם יידרש לעבור הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה.

במצב רגיל הפטר חובות ניתן רק בסוף תקופת השיקום, לאחר שמוצו כל מאמצי הגבייה. אך ישנם גם מקרים בהם אין תועלת בהמשך ההליך וניתן הפטר לאלתר.

ולגבי הנושים, בסוף ההליך יחולקו ביניהם כספי קופת הנשייה, זאת על פי סדר קדימות הקבוע בחוק.

הגשת בקשה לחדלות פירעון

הליכי חדלות פירעון

הגשת בקשה לחדלות פירעון עשויה להישמע לכם כפתרון קסם לחובות שלכם, אך זהו ממש אינו המצב. הליך חדלות פירעון בהוצאה לפועל נועד לסייע לחייבים שנקלעו לחובות בתום לב, ואינו מהווה מסלול להתחמקות מתשלום חובות. זוהי הסיבה מדוע ישנו משקל רב לשאלה כיצד נוצרו החובות.

על מנת להפיק את המיטב מההליך, חשוב לפנות אל עורך דין פשיטת רגל לצורך ייעוץ מקדים, וכמובן לצורך ליווי מלא לכל אורך התהליך. עורך דין אפרים קוליו מעניק סיוע משפטי במגוון תחומים משפטיים הכוללים גם דיני משפחה, עורך דין לענייני עמידר ודיור ציבורי ועוד. הוראות הגעה למשרדינו.

 

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן