הסדר נושים בהוצאה לפועל

רבות דובר על נושאי חדלות פירעון בהוצאה לפועל, אך לא תמיד ניתנת תשומת הלב הראויה לנושא של הסדר נושים בהוצאה לפועל. ישנם מאמרים רבים הסוקרים את היתרונות של הליך חדלות פירעון, את אופן ההתנהלות של ההליך וכל מה שצריך לדעת. אך כדאי לשים דגש גדול יותר על הסדר נושים בחדלות פירעון, זו עשויה להיות ההזדמנות להגיע להסדר טוב יותר. ולהימנע מחסרונות רבים של פשיטת רגל.

במאמר זה נסביר באופן כללי על הסדר נושים בהוצאה לפועל ומהם יתרונותיו. כמובן שאין זה תחליף לייעוץ אישי באמצעות עורך דין פשיטת רגל במרכז.

הסדר נושים בחדלות פירעון

מה זה הסדר נושים?

באופן כללי, כאשר אדם נקלע לחובות, הוא תמיד יכול ליזום פנייה אל הנושים ולנסות להגיע להסדר ישירות מולם. כלומר להגיע להסכמות משותפות לגבי אופן הסדרת החוב, לוח הזמנים והתנאים.
זה דורש כמובן נכונות של הנושים להתפשר, ואת היכולת לנהל משא ומתן. ובהקשר הזה חשוב לציין שכדאי להביא עורך דין הסדרי חובות המסוגל לגשר על הפערים ולמצוא פתרונות יצירתיים. כל צד עושה את השיקולים שלו, ולא בטוח שכל הצדדים יהיו מעוניינים בהסדר נושים. אך זהו בהחלט כיוון שכדאי לבחון, הוא יכול לחסוך הוצאות משפטיות, זמן והליכי הוצאה לפועל מתישים.

מהו האינטרס של הנושים? הנושים רוצים כמובן לקבל את החוב המגיע להם. אך בפועל עליהם להיות ריאליים, ישנם מקרים רבים בהם לחייב אין שום אפשרות להחזיר את מלוא החוב, ולכן עליהם (הנושים) לנקוט באסטרטגיה של צמצום הפסדים. וכאשר מדובר בנושאים פיננסיים, בדרך כלל הרצון הוא לקבל כמה שיותר כסף על חשבון החוב, וכמה שיותר מהר.

במידה והחייב יפתח בהליכי חדלות פירעון, יתבצע ניסיון של הממונה למקסם את גביית החוב. אך לאור היכולות הכלכליות של החייב והנכסים העומדים לרשותו, יתכן כי יקבל הפטר חובות על מרבית החוב, ואף על כל החוב. ואת מעט הכסף שניתן לגבות, הנושים יקבלו רק בסוף התהליך – בעוד 4 שנים.

מסיבה זו יתכן כי לנושים ישנו עניין בהסדר נושים. הסדר נושים בחדלות פירעון עשוי להיות הזדמנות עבורם לקבל החזר גדול יותר, וגם מהר יותר.

מה האינטרס של החייב?

הסדר נושים בהוצאה לפועל יכול להיות גם אינטרס של החייב. אם יכנס להליך חדלות פירעון יוטלו עליו מגבלות שונות ויש להן השפעות ארוכות טווח. במסגרת הליך חדלות הפירעון ההיבט הכלכלי של חייו יהיה בשליטת הנאמן, ויתבצע גם מימוש של נכסיו. באמצעות הסדר נושים החייב יכול להימנע מהתהליך הארוך, ומכל המגבלות. ואם יש צורך במימוש נכסים, יתכן כי יעדיף למכור את הנכסים באופן עצמאי.

כמובן שלא ניתן להמליץ (או לא להמליץ) על הסדר זה ללא בדיקה פרטנית של הנסיבות הכלכליות. לכן תמיד חשוב להתייעץ עם עורך דין הוצאה לפועל במרכז.

הסדר נושים בחדלות פירעון

הסדר נושים בהוצאה לפועל

כאשר חייב מגיש בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון, היא קודם כל נבדקת על מנת לראות האם החייב עומד בתנאי הסף והאם הגיש את כל המסמכים. במידה והבקשה נמצאה תקינה, ההליך אינו נפתח באופן מיידי. לפני הכל רשם ההוצאה לפועל יזמן ישיבת הסדר תשלומים בין הנושים לבין החייב.

המטרה של ישיבת הסדר תשלומים היא לנסות להגיע להסדר מוסכם בין הצדדים. נציג ההוצאה לפועל מנהל את הישיבה, בתקווה להגיע להסכם המזרז הליכים ומאפשר לסיים את ההליך עוד לפני שהתחיל. כמובן שזהו הסדר מחייב, המקבל תוקף של פסק דין, ועל החייב לעמוד בו.

במידה ולא הושג הסדר נושים חדלות פירעון, יתחיל ההליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

הסכם נושים הוא בעל תוקף משפטי. על החייב לפנות אל בית המשפט על מנת לאשר את ההסכם ולתת לו תוקף של פסק דין. יש להגיש את הבקשה אל בית המשפט המחוזי באמצעות טופס ’הצעת פשרה בהליכי פשיטת רגל‘.

ההסכם צריך לכלול את שיעור החובות שישולמו במסגרת הסדר הפשרה. תנאי הסף לאישור ההסכם הם תשלום של מלוא החובות לנושים בדין קדימה, ולפחות 30 אחוז מהחוב לנושים רגילים. אלו הם תשלומי נטו, כלומר בקיזוז הוצאות ההליך, ובתוספת הפרשי הצמדה עד ליום הגשת הבקשה.

ההסכם צריך לציין במפורש את מועד/מועדי התשלום וגם ערובות להבטחת התשלום.

בנוסף לטופס הבקשה יש לצרף תצהיר אישי על חוסר היכולת לשלם את כל החובות, ודו“ח על חובות ונכסים למועד הגשת הבקשה, שנת המס האחרונה והשנה שקדמה לה.

גם בהסדר נושים ישנו נאמן האחראי על התנהלות ההסדר, החייב יכול להציע מועמד למינוי כנאמן (בתנאי שהוא רשום במאגר המנהלים המיוחדים של הכונס הרשמי).

בית המשפט אינו מחויב לקבל את ההסדר,אך הוא צפוי לאשר את הפשרה כאשר היא עומדת בתנאים. בית המשפט רשאי לדרוש ערובות.
במידה ובית המשפט יאשר את הסכם הנושים הוא ימנה נאמן. על הנושים להגיש את תביעות החוב לנאמן תוך 90 יום. אך החייב יצטרך להפקיד מקדמה לתשלום החובות בקופת הנאמן .

אמנם אין בהליך זה את המגבלות של הליך חדלות פירעון, אך בית המשפט יטיל צו עיכוב יציאה מהארץ עד לסיום ההסדר.

הסדר נושים בהוצאה לפועל

עורך דין פשיטת רגל במרכז

ישנן צורות שונות בהן ניתן להגיע להסדר חובות. כל חוב וכל חייב הם מקרה בפני עצמו. הצעד הנבון ביותר יהיה לפנות אל עו“ד הסדרי חובות. עורך הדין הוא בעל הכלים לנתח את נסיבות המקרה ולבחון מהם היתרונות והחסרונות של כל הליך עבור החייב.

מתמודדים עם חובות? משרד עורכי דין אפרים קוליו עומד לשירותכם. למשרדינו ניסיון רב בתביעות חוב, הליכי חדלות פירעון, הסדרי חובות ועוד מגוון נושאים אזרחיים ומסחריים הכוללים עורך דין לענייני עמידר ודיור ציבורי.

יש לכם שאלות בנושא הוצאה לפועל וחדלות פירעון – תוכלו ליצור איתנו קשר גם באמצעות הפורום בפייסבוק.

עורך דין הוצאה לפועל אפרים קוליו

עו"ד אפרים קוליו

המשרד מנוהל על ידי עורך דין – אפרים קוליו אשר סיים את לימודי המשפטים בהצטיינות והינו בעל תואר שני במשפטים (LL.M), מאוניברסיטת בר אילן. נמשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי, תביעות כספיות, הסדרי חובות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון (פשיטת רגל). ובתחום דיני משפחה וירושה. למשרד ניסיון רב במתן פתרונות יצירתיים בתחומים בהם הוא עוסק תוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המשרד חרט על דגלו מתן שירות וטיפול אישי לכל לקוח, פרטי או עסקי, ללא פשרות ותוך עמידה עיקשת עד לתוצאה המיוחלת.

5/5
יצירת קשר

מאמרים

יצירת קשר
WhatsApp chat
נקלעתם לחובות?
הפחתת עד 90% מהחוב.
שכר הטרחה מבוסס הצלחה.
תשלום רק לאחר מחיקת החוב!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

דילוג לתוכן